woensdag 5 december 2018

Geen waterpiepers, maar wél een Belg!

Na een ruime week geleden in de avond met succes waterpiepers te hebben geringd langs de Devel, wilde ik het vandaag eens 's ochtends proberen. Gisterenavond werden nog 88 exemplaren geteld toen ze de slaapplaats invlogen, dus ze zouden er zeker moeten zitten! Ruim voor zonsopkomst zet ik de netten op, maar pas even voor zonsopkomst komen de eerste waterpiepers het riet uit. Helaas doen ze dat allemaal, en vang ik dus geen enkel individu. In de ochtend werkt het dus niet.
Winterkoning
Voor andere soorten geldt dat natuurlijk niet, want ik vang nog vijf vogels. Te weten twee winterkoningen en drie cetti's zangers. Toch genoeg leven in het riet dus! En zeker de eerste cetti's zanger die ik vang verbaasd me. Van afstand zie ik al een ringetje schitteren, dus ik ga er vanuit dat het het beest is dat ik de vorige keer al heb geringd. Niets blijkt even later minder waar, want het gaat om een heuse Belgische vogel! Erg tof! Terwijl we denken dat al onze cetti's zangers uit het bolwerk de Biesbosch komen, hangt er dus ook gewoon een Belg rond. Nu afwachten waar hij vandaan komt, maar hij zorgt toch voor een succesvolle ochtend! 
Belgische cetti's zanger

Geen opmerkingen:

Een reactie posten