woensdag 5 juli 2017

Rustige Sophiapolder maar leuke avondverrassing!

Na een ochtendje leren ben ik er wel weer klaar mee en ga ik om 12:00 met het pontje naar de Sophiapolder. Samen met Matthieu en Rutger Plaisier loop ik de polder rond, waarbij we op de dijkjes hopen op leuke libellen. Die vinden we helaas niet. Op het slik zelf is verder gelukkig ook nog genoeg te beleven, en dankzij het opkomende water komen de vogels lekker dichtbij de hut. Zo zitten er nog aardig wat kemphanen, wat tureluurs en een mooi aantal lepelaars. Verder is het rustig, met nog wel de gebruikelijke leuke meeuwen en ook het kuiken kleine mantelmeeuw laat zich weer zien.
Kuiken kleine mantelmeeuw
Kemphanen
Lepelaar
2kj pontische meeuw
Op het terreintje langs de Veersedijk struinen we nog even rond op zoeken aar sprinkhanen en dergelijke. Die blijken er genoeg te zitten, maar de mooie sikkelsprinkhanen zijn nog maar in hun nimfkleed en dus nog niet volwassen. Verder is het knap warm en eigenlijk te heet om nog even de Crezéepolder rond te gaan lopen voor gouden sprinkhanen. 
Sikkelsprinkhaan
Vanavond inventariseer ik in Rhoon en Barendrecht enkele wijken voor gierzwaluwen, waarna ik op de terugweg in de schemer langszaam terug rijd richting Ambacht. In Waalbos sta ik zo te genieten van het vallen van de nacht onder het genot van bedelende ransuilen, als plotseling in de verte een kwartel begint te roepen. Gaaf!!

Deze soort blijkt erg lastig te zijn op IJsselmonde en de meeste waarnemingen zijn van overvliegende exemplaren 's nachts. Het is dan ook pas mijn tweede zingende vogel aan de grond, na een exemplaar in de Crezéepolder acht jaar terug. Wel wisten we twee jaar geleden in het najaar wat vogels te vinden, maar het is jaarlijks zeker geen zekerheidje. Mede-jaarlijstlijsters Laurens van der Padt en Laurens van der Wind en zijn vader zijn dan ook snel present en kunnen hem na een paar minuten ook bijschrijven op de jaarlijst. Nr. 184 alweer, dus nog 16 te gaan voor de 200... Terwijl we staan te luisteren komt ook een ransuil nog even nieuwsgierig kijken, wat een fraai beest1

Geen opmerkingen:

Een reactie posten