maandag 3 juli 2017

Oeverzwaluwen ringen bij Utrecht

Deze week moet ik leren voor een tentamen, wat ook betekent dat ik weer aardig wat vrij ben. Vanochtend check ik nog even de Crezéepolder, maar naast veel grutto's levert dat niks op. De kruisbekken die ik twee keer over ons huis hoor komen zijn daarentegen natuurlijk wel erg leuk!
Juveniele grutto's
Vanavond loop ik een keer mee met het RAS-project van oeverzwaluwen van Vogelringstation De Haar, bij Utrecht. Bij een RAS-project gaat het om de overleving van de oudere vogels, zodat het belangrijk is dat geringde vogels van eerdere jaren ook weer worden teruggevangen. Met oeverzwaluwen is het relatief makkelijk om veel vogels te vangen, zo vangen we vanavond ook ruim 350 exemplaren. De helft ervan is geringd, waaronder een Frans exemplaar, de andere helft krijgt nog een ringetje. Ook zitten er al veel jonge vogels onder de vangsten, terwijl vermoedelijk veel paartjes alweer bezig zijn met hun tweede legsel. Al met al een leuke ervaring, weer veel geleerd en genoten van deze fraaie vogeltjes!
Jonge oeverzwaluw

Geen opmerkingen:

Een reactie posten