donderdag 14 maart 2024

Zichtwaarneming van zwartkoprietzanger!

De dag begon vroeg vanochtend, omdat ik voor zonsopkomst nog het rondje voor houtsnippen maakte in Sandelingen-Ambacht en de Crezéepolder. Het lukte niet meer om het 's avonds te doen deze week, dus dan maar zo. Ze waren nog wel aanwezig, maar vangen zat er niet meer in. Ook bokjes vangen lukte even later niet, maar een waterpieper kon ik nog wel aflezen in de Crezéepolder. Een typische rondje wintergasten nog zullen we maar zeggen. 

Toen rond een uur of 8 de zwartkoprietzanger weer werd gemeld bij Wageningen, kon ik het toch niet laten om even de auto in te stappen die kant op. Eerder hoorde ik al twee keer een zwartkoprietzanger in Nederland, namelijk in de Ooijpolder en in de Biesbosch, maar een zwartkoprietzanger zien was me nog niet gelukt. Nadat deze vogel eind februari was ontdekt, bleek hij de laatste dagen zich steeds beter te laten zien. Zodoende wil ik toch nog wel een poging wagen om te kijken of het lukt! 

Bij aankomst staat al een groepje mensen op de dijk en af en toe laat de vogel zijn karekiet-achtige zang horen. Als beste tactiek besluit ik met mijn verrekijker continue naar het rietveldje te kijken en indien mogelijk daar waar het geluid vandaan komt. Dat levert inderdaad al na enige tijd beweging op en niet veel later zie ik de vogel in vol ornaat een paar keer door het riet hippen. Ook zit hij zowaar even stil te zingen, erg gaaf! Toch wel leuk om deze dwaalgast uit Zuidoost-Europa op deze manier nog waar te kunnen nemen. 

Locatie zwartkoprietzanger

Omdat ik de laatste weken nogal druk ben met matkoppen kan ik het niet laten om een rondje te lopen over de Grebbeberg, om te zien of daar wellicht ook nog een nestje te vinden is. Dat lukt helaas niet en ik hoor of zie niet eens een matkop. Boomklevers laten zich daarentegen dan wel weer leuk bekijken. 
Boomklever

De rest van de dag vermaakte ik me nog weer prima op IJsselmonde. Vooral met het in beeld brengen van de kievitpopulatie, die we jaarlijks vrij nauwkeurig proberen te volgen. Op de braakliggende terreinen bij Oud-Reijerwaard zitten weer grote aantallen, met daarbij ook de nodige tureluurs, kleine plevieren en krakeenden. Mooie tijden breken weer aan! 

Tureluur

Kievit G2OH in het Waalbos (vorig jaar geboren in Oud-Reijerwaard)

Krakeend

Geen opmerkingen:

Een reactie posten