maandag 6 november 2023

Een late huiszwaluw en plaatstrouwe houtsnip

Nadat afgelopen vrijdag een stevige zuidwestenwind een stormvogeltje opleverde op de Maasvlakte voor de daar aanwezige tellers, hoopte ik vanochtend ook op een soortgelijke bonus. Het was vanochtend ongeveer windkracht vijf uit de westzuidwestelijke richting, dus toch maar de moeite waard om weer even aan zee te gaan zitten. De zee was heerlijke ruig en al vrij vlot kwam er tussen de honderden dwerg- en drieteenmeeuwen een ijsduiker over in zuidelijke richting. Altijd leuk! 

IJsduiker

De rest van de ochtend vlogen er nog een tiental kleine jagers naar zuid, waarvan sommige op een mooie afstand passeerden. Ook een adulte middelste jager vloog nog door mijn beeld, dat zijn toch altijd wel de mooiste! Rond half tien passeerde op flinke afstand een rosse franjepoot. Indrukwekkend blijft het om zo'n klein steltlopertje de stevige wind te zien troseren en door de golfdalen in zuidelijke richting te zien trekken. Op de dijk liepen nog twee sneeuwgorzen, maar verder was het vrij tam en om 12 uur hield ik het voor gezien. In de binnenhaven zwommen bij vertrek nog een kuifaalscholver en alk rond, en waren zoals altijd flink wat eiders aanwezig. 

Kleine jager

Aangezien de waterpiepers weer volop terug zijn, besloot ik terug te rijden via Polder de Hooge Nesse waar ze op een spruitenstoppel foerageren de laatste tijd. Voordat ik daar aankwam schrok ik bij de Zuidpolder aanzienlijk van een zwaluw die opeens boven de auto hing. Gelukkig kon ik gelijk de weg af, maar helaas bleek het gewoon een huiszwaluw te zijn. Desalniettemin extreem laat voor deze soort dus een leuke waarneming! 

Huiszwaluw

In de groep waterpiepers lukte het me om zes exemplaren af te lezen, waaronder ook enkele beesten die ik dit jaar ringde. In de Zwijndrechtse polders kwam ik ook nog een groep van honderden kieviten tegen op een natte aardappelakker, maar een geringd exemplaar liep daar helaas niet tussen. Wel zaten er ook tientallen watersnippen. Waterpiepers kon ik dan weer niet op andere plekken vinden dan de gebruikelijke spruitenakker. 

Kieviten

Eenmaal weer in Ambacht deed ik nog een poging wat bokjes te vangen, maar meer dan twee exemplaren leverde dat niet op. Vanavond deed ik weer een rondje houtsnippen vangen rond Ambacht. In de Crezéepolder lukte het om al de vijf aanwezige houtsnippen te vangen en te ringen, waarvan één exemplaar voor de derde winter op rij aanwezig bleek. Erg gaaf natuurlijk! In Polder Sandelingen kon ik even later nog twee houtsnippen ringen, wat dus een mooie score opleverde. 

Houtsnip

Geen opmerkingen:

Een reactie posten