zaterdag 13 november 2021

Koereigers en twee nieuwe voor Ambacht!

Afgelopen week leverde een vangpoging voor waterpiepers langs de Devel weer drie exemplaren op. Helaas geen terugvangsten van afgelopen jaren, maar wel weer drie exemplaren van ringen kunnen voorzien! Verder is het redelijk druk met werken en worden de dagen ook weer korter, zodat vogelen er niet veel meer in zit. Toen ik afgelopen donderdag op het eind van de dag werd opgeschrikt door een melding van twee koereigers in de Crezéepolder, gevonden door Laurens van der Wind, liet ik de laptop echter toch maar even voor wat het was. Het zou ten slotte pas mijn tweede waarneming van koereiger zijn op ons eiland zonder koeien, na eerder een overvliegend duo over de Crezéepolder.

Waterpieper R/NNN

In de Oudelande liet het tweetal zich inderdaad leuk zien. Ze liepen driftig in een paardenweitje rondom een paar paarden te rennen (ja, die hebben we wel...) en haalden geregeld larven, wormen en andere beesten uit de bodem. Erg leuk te zien dus en pas het derde koereigergeval aan de grond op IJsselmonde! 

Koereiger

Afgelopen donderdag werd er nota bene ook nog een tweetal Siberische tjiftjafs ontdekt in Polder Sandelingen. Ik was vergeten dat deze soort nog nieuw voor mijn Ambachtlijst zou zijn, maar toen er vanmiddag zowaar op exact dezelfde plek ook nog een bruine boszanger werd ontdekt (weer door Laurens), realiseerde ik me dat ook direct. Vorig jaar hadden we al een bruine boszanger in Zwijndrecht, dus de soort stond al op de IJsselmondelijst, maar op de Ambachtlijst ontbrak hij uiteraard nog.

Ongeveer een half uurtje na de melding kom ik aan op het terreintje achter de begraafplaats langs de Achterambachtsweg, en daar hoor ik vrijwel gelijk één van de Siberische tjiftjafs roepen. Erg leuk natuurlijk, maar nu weer niet de soort waar ik voor ging. Even later laat overigens ook de tweede zich horen en regelmatig laten ze zich erg mooi zien. Een soort die het de laatste jaren goed doet in het late najaar! Van de 'brubo' ontbreekt al ruim een half uur elk spoor, dus na wat overleg verspreiden we ons over het terrein. Overal is het geschikt met volop bramenstruweel, wilgen en rietruigtes, dus hij kan dan ook overal zitten. Het duurt gelukkig niet lang voordat ik hem opeens luidkeels hoor roepen in de zuidoosthoek van het opslagterreintje. Mooi! 

Typische habitat voor bruine boszanger

Het beestje uit het verre oosten roept gelukkig vrijwel continue, en laat zich ook een paar keer kort maar net leuk zien in de wilgjes. Hij is nogal bewegelijk, zit vaak laag en is zodoende, net als vrijwel alle bruine boszangers, lastig om in de kijker te krijgen. Na enige tijd horen we 'm ook niet meer en dan is hij natuurlijk helemaal niet meer te vinden. Tijd om weer te gaan dus, maar wel met twee mooie nieuwe soorten voor de Ambachtlijst! Die klimt nu naar 224 soorten, met eerder dit jaar al reuzenstern, grote karekiet en snor als nieuwe aanwinsten. En op IJsselmonde heb ik dan weer geen enkele nieuwe soort kunnen bijschrijven helaas... 

Bruine boszanger in beeld

Een kort rondje door het Waalbos levert hierna nog wel een mooi geschikt veld op voor waterpiepers, maar de vogels die er zaten vertrokken juist bij mijn aankomst naar de slaapplaats. Een andere keer terugkomen dus om proberen geringde exemplaren te vinden. Verder was het een leuke middag en is het toch nog leuk vogelen zo half november!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten