vrijdag 7 augustus 2020

'Plantenwerkweekje' met zwooien over IJsselmonde!

De afgelopen dagen weer druk in de weer geweest met inventarisaties van planten en andere werkzaamheden. Boven onze hoofden vlogen o.a. nog een wespendief en twee zeearenden in de Dintelse gorzen, terwijl op de Beninger Slikken nog een groepje van 7 bosruiters het noemen waard was. Leuk vond ik ook nog minstens drie zingende moerassprinkhanen, een soort die ik nauwelijks tegenkom hier in het westen en verrassend genoeg dus wel op de Dintelse gorzen zitten. Eén van de mooiste sprinkhanen wat mij betreft!

Verder waren doorschijnend sterrenkroos, geel viltkruid gesteeld glaskroos, fijne ooievaarsbek en gipskruid nog enkele leuke nieuwe plantensoorten. De eerst genoemde en enkele planten van groene amarant kwam ik onverwachts tegen, dat maakt het toch weer extra leuk in plaats van om naar de goede coördinaten te lopen. Alhoewel daar ook nog vaak een hele zoektocht op volgt omdat zelden de coördinaten exact goed staan...
Groene amarant

Vandaag was het weer beurt voor werkzaamheden voor de Grauwe kiekendief, wat in deze tijd van het jaar bestaat uit het tellen van muizengaten. In de polders van Rhoon loop ik dus in de vroegte al rond om de ergste voorspelde hitte te voorkomen. Een heerlijke ochtend waarbij o.a. ook nog een goudplevier en bosruiter roepend over komen. In de Zegenpolder blijkt een groep ooievaars overnacht te hebben die met z'n acht rustig omhoog cirkelen als ik in de buurt kom. Een schitterend gezicht! 
Ooievaars
Ondertussen zijn vanochtend echter ook vanuit de Lopikerwaard waarnemingen van een groep van zes zwarte ooievaars doorgekomen, die richting west zijn opgevlogen. Als ik vanuit Rhoon naar Ambacht rijdt blijkt dat een deel van de groep (4 ex.) al in de Krimpenerwaard is waargenomen, dus wie weet lukt het om bij Ambacht ze nog te onderscheppen. Linea recta rijd ik door naar de Crezéepolder, waar ik zo snel niks zie. Als Richard van Vugt hard aan komt fietsen met de mededeling dat ze boven de Gorzen moeten vliegen, heb ik ze vrijwel gelijk in beeld. Op flinke afstand zeilen ze redelijk laag, met zo nu en dan wat flappen, af richting het westen. Ze blijven helaas op afstand en even later worden de vogels ook recht boven Barendrecht opgemerkt. Wij zien ze dan nota bene nog vanuit de Crezéepolder, op een afstand van zeker 6 kilometer! Al met al een leuke waarneming en pas de tweede keer dat ik 'zwooien' zie op IJsselmonde!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten