zaterdag 2 februari 2019

Halsbandparkieten, wintertaling en de eerste 'kwikresultaten'

Gisterenavond telde ik met Matthieu Plaissier de slaapplaats van halsbandparkieten in H.I.Ambacht. Op dat moment werden ook de andere slaapplaatsen rond Rotterdam geteld, om zo een totaalbeeld te krijgen van de halsbanden in de regio. We kwamen uiteindelijk op 251 exemplaren, waarbij de overgrote meerderheid uit het zuidoosten aan kwam vliegen. Vermoedelijk gaat het dus met name om vogels uit Dordrecht, Zwijndrecht en Sliedrecht etc. die in Ambacht komen slapen. Een kleiner gedeelte kwam uit noordoost wat met name Alblasserdamse vogels zullen zijn. Kennelijk is het in Ambacht goed toeven...
Halsbandparkieten
Daarna deden Matthieu en ik nog een poging om in de Zegenpolder houtsnippen of veldleeuweriken te vangen voor ringonderzoek, maar we hebben de techniek nog niet helemaal onder knie. We vingen dan ook geen doelsoorten, maar zagen wel een prachtige houtsnip op korte afstand lopen! Nu nog in het netje...
Wintertaling
Vanochtend deed ik, voordat ik naar de Dutchbirding Vogeldag zou gaan in Lunteren, nog een poging om een wintertaling te vangen. Dat lukte uiteindelijk wel, dus toch nog wat geringd dit weekend. Wederom een prachtig mannetje en alweer de derde deze winter. Al deze exemplaren ving ik in de ochtend, maar wellicht dat het in de avond nog wel beter gaat. Kijken of ik daar de komende tijd nog een keer een poging voor kan gaan wagen. Wie weet, genoeg te doen...

Overigens was het vervolgens op de DB-dag gezellig en leerzaam. Het meest smaakmakend was uiteraard de lezing over de 'gele kwikstaart' van Rhoon die in december in de Zegenpolder zat. Uit mijn verzamelde veertjes is echter gebleken dat het een complex beestje is, vermoedelijk een hybride met een citroenkwikstaart en een 'westelijke gele kwikstaart'. Zeer waarschijnlijk dus geen oostelijke gele kwikstaart, maar het onderzoek wordt nog vervolgd...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten