vrijdag 1 januari 2016

Een gelukkig 2016!

Het jaar 2015 ligt weer achter ons. Elk jaar is het op vogelgebied weer anders en dat was dus uiteraard ook dit jaar het geval. Doelen stellen voor een jaar doe ik niet meer en het is meer gewoon de nieuwe soorten pakken voor Nederland, Zuid-Holland en IJsselmonde. Verder tegenwoordig ook af en toe een uitstapje naar een 'puntje' voor de eeuwige maandlijst, maar meer dan dat wil ik het niet noemen.

Dit jaar zag ik uiteindelijk 9 nieuwe soorten in Nederland. Een stuk minder dan vorig jaar (toen 22) maar dat is ook vrij logisch natuurlijk... Daarnaast was 't overigens ook geen spectaculair jaar in Nederland wat knallers betreft.

Januari ging zonder enige nieuwe soort voorbij, waarna het op 2 februari prijs was toen in Beijum een heuse grijze junco werd gevonden! Op dat moment was ik thuis dus dezelfde middag zag ik deze na een flinke autorit naar Groningen, toch wel een mooi begin van het jaar!
Grijze junco
Daarna was het pas weer half april toen er leven in de brouwerij kwam. Een thayers meeuw werd namelijk gevonden bij de zandsuppletie bij Bergen aan Zee. Van de soort had ik eerlijk gezegd nog weinig gehoord en op de eerste foto's die verschenen viel het niet mee de juiste vogel te vinden. In het veld bleek het gelukkig wel wat makkelijker te zijn en uiteindelijk kon ik de vogel na een treintwitch van Rhenen bijschrijven. Een nieuwe soort voor Nederland!
Thayers meeuw
Op 7 mei werd weer eens een citroenkwikstaart gemeld, en zowaar ook nu weer in 't Vroon bij Westkapelle. Deze soort stond nog steeds niet op mijn lijst, maar nu moest dat maar eens afgelopen zijn. Met Laurens van de Wind en Laurens van der Padt dus maar een succesvolle aftwitch gedaan naar het Zeeuwse!
Citroenkwikstaart
Op 23 mei hadden we een flinke tocht door Noord-Nederland gepland. Dat werd het ook met onder andere kwartelkoning, kleine vliegenvanger, grauwe kiekendief, Amerikaanse goudplevier, roodkopklauwier en poelsnip, maar ook de Iberische tjiftjaf. Eindelijk staat die laatste soort op mijn lijst, iets wat ik toch wel een schaamsoortje durfde te noemen, maar met de houding 'Die komt toch nog wel een keer' was ik d'r nog nooit op af gegaan. Een franklin's meeuw bleef deze dag helaas niet lang genoeg zitten voor ons.

De zomer ging wat nieuwe soorten betreft rustig voorbij en op 7 september kwam de eerste najaarstwitch weer. Maandagochtend twitchte ik met Laurens van de Wind namelijk een Siberische strandloper in De Putten, bij Camperduin. Het koste met wel een college maar het was een fraaie nieuwe soort!
Siberische strandloper
Ruim een maand later was het weer een steltloper, maar deze keer een vorkstaartplevier in Zeeuws-Vlaanderen, die we na een avondtwitch met een race tegen het licht konden bijschrijven. Ook een lang verwachte inhaler, waarna nu eindelijk de vorkstaartplevieren compleet zijn!

Op de laatste dag van oktober kwam een nieuwe soort wel heel onverwachts. Voor de grap zeggen we wel eens dat die mongoolse pieper ook bij ons in de Crezéepolder kan vallen, maar nadat op deze dag Jankees en Hans Bossenbroek een grote pieper in de polder gevonden denken te hebben, blijkt het aan het eind van de middag weldegelijk om een mongoolse pieper te gaan! Gelukkig hadden we de vogel 's middags al getwitched als 'grote pieper', maar goed, toch wel jammer dat we 'm niet konden afmaken...

14 november was ook nog zo'n memorabele dag. De dag ervoor was een woestijngrasmus gefotografeerd op Terschelling en aangezien het zaterdag was dus proberen met het eerste licht op Terschelling te zijn. Voordat we de boot op konden we de vogel gelukkig al gemeld en op het eiland duurde het niet lang voordat die werd gevonden. Daarna liet de vogel zich werkelijk waanzinnig bekijken terwijl die tussen de aanwezige vogelaars door hipte, panna's maakte et cetera! Wat een soort!
Woestijngrasmus
Op 2 december zag ik mijn laatste nieuwe en 396ste soort in Nederland. De vorig dag was namelijk nabij Broekhuizen een mannetje witkopgors gefotografeerd, na eerder al een mogelijk hybride vrouwtje dit najaar. De volgende ochtend was ik dus met het eerste licht present en een krankzinnige dag volgde. In de ochtend werd de vogel eenmaal op de plek gezien en ik behoorde tot de gelukkige dat ik 'm ook enkele seconden in beeld had! Daarna verdween de vogel weer en ik moest ook nog naar college. Later op de dag was de vogel nog enkele minuten twitchbaar, waarna die de komende dagen heel lastig was. Op de eerstvolgende zaterdagochtend toen ik met de andere Ambachtsers een poging ging wagen hadden we een behoorlijk portie geluk, want deze ochtend was de vogel anderhalf uur in beeld op de meegebrachte 13 kilo zaad. Hierna werd de vogel weer lastig, maar tien dagen later wel een vrouwtje gevonden in Wilhelminadorp waardoor het voor alle dippers toch nog goed kwam. Deze was een stuk makkelijker en liet zich ook aan mij nog zeer fraai bekijken.
Witkopgors man
Witkopgors vrouw
Naast de bovengenoemde nieuwe soorten leverde 2015 ook nog veel andere leuke zeldzaamheden op natuurlijk. Mijn jaarlijst wist ik uiteindelijk ook nog tot de 301 te brengen, toen half november bleek dat ik nog maar een paar soortjes 'moest' voor de 300. Maar met vogelen het jaar door en af en toe ene big day gaat het behoorlijk vlot, zo'n jaarlijst. Op 2 januari begonnen we bijvoorbeeld in de Delta met 112 soorten, waarna we nog begin mei onze eerst Zuid-Holland Big Day deden, met 154 soorten, en een week later op IJsselmonde wat 104 soorten opleverde. Dit alles, en ook wat rondje door het jaar heen, leverde wat zeldzaamheden betreft o.a. de Oosterse tortel op in Vlaardingen, Amerikaanse oeverloper van Medemblik, twee kleine toppers op het Veluwe meer, de kleine trap van Polder Arkemheem, een Amerikaanse smient op het Valkenburgse meer, de bekende roze pelikaan van Callantsoog, de arendbuizerd van de Maasvlakte, een blauwstaart bij Noordwijk, een bairds strandloper in Den Helder en een grijze wouw op het Kootwijkse veld. Verder ook nog de leukere schaarse soorten als 10 bijeneters bij Bloemendaal aan Zee, een hop nabij Delft, een overwinterende roze spreeuw in Vlaardingen, 2 waterrietzangers bij Berkel en Roderijs, de waterspreeuw van de Amsterdamse Waterleidingduinen en zo kunnen we nog wel even door gaan. Ook kon ik dit najaar drie keer van wat zeetrek genieten op de Maasvlakte, dat blijft toch wel iets moois! Dat leverde een aantal noordse stormvogels, grauwe pijlstormvogels en nog 2 kleine alken op.
Roze pelikaan
Kleine trap
Amerikaanse smient
Bairds strandloper
Grijze wouw
De oosterse tortel van Vlaardingen en de blauwstaart van Noordwijk uit dit rijtje waren ook nog nieuwe voor mijn Zuid-Hollandlijst, een lijst die ik uiteraard ook nog fanatiek bijhoud. Naast deze twee nieuwe kon ik daar 9 andere soorten aan toevoegen. Na de oosterse tortel op 3 januari waren de eerste twee nieuwe allebei zelfs op IJsselmonde: een bonte kraai in de Waalhaven van Rotterdam, die daar enige weken bleef en later bij H.I.Ambacht zat, en een oehoe in het Valckesteijnse bos die ik succesvol kon twitchen vanuit Wageningen! Later volgde in maart de pallas' boszanger van Voorburg, de reeds genoemde blauwstaart, een poelruiter in de Krimpenerwaard, een noordse nachtegaal bij Hoek van Holland, een groep van 4 zwarte ooievaars in de Alblasserwaard, een zelf gevonden Aziatische roodbosttapuit op Tweede Maasvlakte, de Mongoolse pieper in de Crezéepolder en 2 kleine alken langs de Maasvlakte. De Zuid-Hollandlijst staat daarmee op 329 soorten! 
Oosterse tortel
Blauwstaart
Zwarte ooievaars
Poelruiter
Ook mijn IJsselmondelijst groeide afgelopen jaar met 9 soorten! De bonte kraai en oehoe waren al voorbijgekomen aangezien ik die in heel Zuid-Holland nog nooit zag, maar maart volgde met een soort die ik wel eerder in onze provincie zag: een kleine burgemeester op het Eiland van Brienenoord! Nadat hij gemeld was waren we binnen een kwartier ter plaatse; de fijnste twitches! 
Kleine burgemeester
Bonte kraai
Hierna was het pas weer de IJsselmonde Big Day op 9 mei toen er nieuwe soorten gescoord werden en wel gelijk twee! 's Ochtends vonden we een wielewaal kort ter plaatse en 's middags een paartje geoorde futen! 
Geoorde futen
Toen kwam het najaar dat op IJsselmonde geweldig goed was. Qua nieuwe soorten was het in eerste instantie niet spectaculair, met enkel een tweetal buidelmezen in Polder Sandelingen. Op het einde van het najaar ging het echter echt los met in 4 dagen maar liefst 3 nieuwe soorten, en niet de minste! Op 31 oktober waren dat de mongoolse pieper en tevens oeverpieper, en op 3 november een heuse sperwergrasmus! Het vogeljaar werd zo schitterend afgesloten op IJsselmonde waarin Laurens van de Wind overigens een recordjaarlijst van wist te maken met 185 soorten, en mijn record van 2013 verbrak. Mijn IJsselmondelijst staat nu op 225 en aangezien sommige van de nieuwe soorten in Ambacht kwamen staat mijn gemeentelijst nu op exact 200 soorten! 
Buidelmees
Tot zover wat betreft al de nieuwe soorten, maar ook dit jaar hebben we natuurlijk ook vooral veel zelf gevogeld. Een flink aantal keren naar de Maasvlakte dit najaar leverde zo toch een aantal fraaie ontdekkingen op, als de al eerder genoemde Aziatische roodborsttapuit, maar ook een noordse nachtegaal, duinpieper, morinelplevier, ortolaan, draaihalzen en bladkoningen. Elders in het land komen daar bijv. nog een roodpootvalk, twee roodkeelpiepers en een siberische boompieper bij. 
Aziatische roodborsttapuit
Ortolaan
Roodpootvalk
De ontdekkingen van lokale zeldzaamheden zijn natuurlijk vaak net zo mooi, zoals op IJsselmonde nog een ruigpootbuizerd, kleine barmsijs, kanoet, kwartel, krombekstrandloper, ijsgorzen en bonte vliegenvangers. Soorten waar je toch weer even 'energie' van krijgt. 
Ruigpootbuizerd
Kanoet
Daarnaast heb ik 2015 natuurlijk ook nog geregeld naar meeuwen gekeken. Meerdere rondjes door Rotterdam-Zuid waren leuk net als de vuilnisbelt van Barneveld. De bezoeken aan de zandsuppleties van Scheveningen en Bergen aan Zee waren eigenlijk nog wel leuker met meeuwen uit alle windstreken van Europa en daar ook meerdere kleine en een grote burgemeester. 
Adult kleine burgemeester (mogelijk zelfs kumliens)
2kj kleine burgemeester
2kj grote burgemeester
Poolse pontische meeuw R-4P25
Poolse pontische meeuw R-11P3
Wit-Russische pontische meeuw Y-HC517
Wit-Russische pontische meeuw Y-HC579
Nu we toch bij dat ringen zijn aangekomen, dat is ook iets waar ik afgelopen jaar mee bezig ben geweest. 's Winters ben ik een paar keer met Frank Majoor mee geweest voor het vangen van watervogels, wat als hoofdprijs wel een pontische meeuw opleverde. 



In het najaar heb ik geregeld meegedraaid op VRS Meijendel en '. Al met al leverde dat een heel aantal mooie soorten en momenten op, zoals in Meijendel bladkoning, regenwulp, snor, sperwergrasmus, draaihals, kleine bonte specht, maar ook soorten als holenduif, keep, groenlingen, roodborsttapuit, huiszwaluw, gaai, huiszwaluwen en rouwkwikstaart waren mooie nieuwe handsoorten. Daar steekt de enorme invasie zwarte mezen nog met kop en schouder bovenuit. 

Bladkoning
Draaihals
Gaai
Keep
Kleine bonte specht
Regenwulp
Rouwkwikstaart
Snor
Sperwergrasmus
Zwarte mezen
Wat vogels betreft hebben we het nu zo onderhand wel gehad geloof ik, ja, enkel wat puntjes af toe voor de maandlijst natuurlijk (uiteindelijk 135 punten erbij) maar bijzonderheden zitten daar niet echt tussen vind ik dan, op wellicht een paapje en wat andere zomergasten in december na in december na. 
Zomertortel
Paapje
Dan naar de insecten. Wat libellen betreft kon ik dit jaar 1 nieuwe soort bijschrijven: geelvlekheidlibel in Tolbert. Verder zag ik nog wel meerdere mooie soorten in Limburg als gaffelwaterjuffer, gewone bronlibel, gaffellibel en zuidelijke oeverlibel tijdens een spectaculaire dag in Limboland. Vooral voor de vlinders was het toen goed met voor mij zelfs drie nieuwe in de vorm van donker pimpernelblauwtje, iepenpage en een zelfgevonden dambordje! Ook mijn enige nieuwe sprinkhaan dit jaar, de lichtgroene sabelsprinkhaan, zag ik op deze dag. Op wat exoten na is de kleine wrattenbijter dus nog de enige sprinkhaan die op mijn lijst ontbreekt. Van vlinders en libellen is dat ook nog een enkeling. 
Lichtgroene sabelsprinkhaan
Geelvlekheidelibel
Donker pimpernelblauwtje
Iepenpage
Dambordje                                                     ©Laurens van der Padt
Dit was dan zo goed als het jaarverslag, mits ik niet nog een weekje in Noorwegen bij m'n tante was geweest. Wat een schitterend land was dat en qua vogels leverde dat niet veel spectaculairs op maar wel leuke soorten als zee- en steendarend, kraanvogels, roodkeel- en parelduiker en overal grote en kleine barmsijzen, bonte kraaien, grauwe vliegenvangers en kramsvogels. 

Kramsvogel
Zeearend
Noorwegen
Al met al resulteerde het jaar 2015 in (updates van) de volgende lijstjes:

Tuinlijst: 111 soorten


Alle lezers een gelukkig en vogelrijk 2016 toegewenst! 

1 opmerking: