donderdag 7 mei 2015

Eindelijk die citroenkwikstaart!

Na vanochtend mijn laatste tentamens weer gehad te hebben, rijd ik vanmiddag een rondje over IJsselmonde als voorbereiding voor zaterdag, wanneer er een Big day gepland staat op het eiland. Dankzij Arie Zoeteman zie ik zo 4 fraaie zomerkleed bonte strandlopers op de Sophiapolder, maar verder is het niet veel. Rotterdam-Zuid levert nog een pontische meeuw op en ik lees nog wat grote meeuwen af. Hier staan wel 2 leuke beesten tussen. Een kleine mantelmeeuw van Roland-Jan Buijs die hij 2,5 uur daarvoor geringd had in Europoort (met de nieuwe ringen), en een Utrechtse zilvermeeuw die ik eerder dit jaar zag op de strandsuppletie van Scheveningen en op de vuilstort van Tilburg!
Utrechtse zilvermeeuw BN-SY
Kleine mantelmeeuw GN-AN
Als ik aan het eind van de middag weer over de Sophiapolder sta te kijken wordt ik gebeld door Laurens van der Padt dat er een mannetje citroenkwikstaart in het Noordervroon bij Westkapelle zit! Ik besluit dus maar gelijk naar huis te gaan, en na het eten rijd ik zo rond half zeven met Laures en Laurens van de Wind Ambacht uit naar het zuiden. Citroenkwikstaart ontbreekt na meerdere dippen nog steeds op onze lijst, dus de hoop is vanavond eindelijk af te rekenen met gelijk een fraai mannetje!

Onderweg is de vogel nog steeds in beeld dus dit moet helemaal goed komen op de plek waar eerder dit jaar al een citroenkwikstaart zat, en enkele jaren geleden ook al één! Op de locatie aangekomen zien we de vogel al vrij vlot lopen bij een plasje vlak langs de weg. Super, wat een beestje! Hij foerageert rustig in z'n eentje bij een klein plasje en laat zich daarbij van alle kanten bekijken, eindelijk deze soort en gelijk ook goed!

2kj man citroenkwikstaart
Zo rond half negen besluiten we weer te gaan met de 3de lifer van dit jaar op zak, en eentje die we wel een keer 'moesten' hebben! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten