zaterdag 3 februari 2024

Hartje winter met veel bokjes

Afgelopen maandag was weer een lekker kantoordagje, die zoals wel vaker tegenwoordig werd opgevrolijkt door een zeearend boven de Crezéepolder. Goed uitzicht vanuit kantoor zorgt voor de nodige afleiding, maar levert ook wel veel op zullen we maar zeggen... Net voor het donker kon ik op het braakliggende terreintje naast kantoor nog weer een bokje vangen, altijd leuk! 
Bokje

In de avond leverde een rondje door de Crezéepolder weer een houtsnip op (één van de zeven), waarna in het in de Sandelingen eens lukte om een fazant te ringen. Wat een sterke vogels zijn dat, en natuurlijk schitterend zo in de hand! Ook waren nog drie houtsnippen en een watersnip het haasje. 

Fazant

Dinsdag was het rustig op de slaapplaats, maar belandde er toch nog één waterpieper in het net. Dat werd dus R/YBW, een jong mannetje, wat de meeste gevangen waterpiepers betreffen. 

Waterpieper R/YBW

Gisteren was het eindelijk weer eens een drukte van jewelste op het braakliggende terrein in Oud-Reijerwaard. Totaal waren er 13 bokjes aanwezig, waarvan ik 9 exemplaren kon vangen. Liefst 4 exemplaren waren terugvangsten, maar vrijwel allemaal van tamelijk recent. Maar wel heel nuttig, want zoveel terugvangsten heb ik niet! In Sandelingen ving ik even later ook nog weer twee exemplaren, waarvan zowaar ook weer een mooi adult. Altijd leuk! 

Omdat mijn planning er deze week wat anders uit zag, moest ik vanochtend nog even al mijn standaard locaties af voor bokjes. In Nieuw-Reijerwaard ving ik nog twee exemplaren op een braakliggend terrein, in Oud-Reijerwaard nog één. Vervolgens nog één op de graanstoppel in de Zuidpolder en twee exemplaren in Polder het Buitenland, dus al met al een nuttig ochtend. Bovendien kon ik in Polder het Buitenland nog een rijtje waterpiepers aflezen. 

Ook hier zitten bokjes: graanstoppels in de Zuidpolder

Wat meer typisch habitat in Polder Buitenland

De rest van de dag was ik verder rustig thuis bezig, maar eind van de middag had Rutger nog een nieuwe plek ontdekt voor bokjes. Toch snel nog maar die kant op en in het Waalbos zo drie bokjes gevangen. Twee nieuwe exemplaren en een hele verrassende terugvangst van een bokje van afgelopen winter, toen we 'm konden richting bij Heerjansdam. Erg leuk en nuttig zo'n terugvangst. Zeker als de vogel ook nog wat mooie ruicontrasten vertoond.


Enkele niet geruide veren die zorgen voor een ruicontrast

Nieuwe bokjes-plek

Vanavond deden Rutger en ik tenslotte nog een poging om in de Zegenpolder eens te proberen bokjes en watersnippen met mistnetten in de schemering te vangen. De verwachting was (uiteraard) hoog gespannen, maar het leverde niet de gehoopte volle netten op. Desalniettemin konden we toch nog weer een nieuw bokje ringen en belandden er ook nog drie watersnippen in de netten. En jawel, ook nu weer een watersnip met een mooi ruicontrast (dus adult). 

Ruicontrast in de 'humeral coverts' bij een watersnip

Geen opmerkingen:

Een reactie posten