zaterdag 28 augustus 2021

Rouwmantel!

De Westplaat blijft me de laatste dagen trekken, dus als ik een gaatje heb ga ik gewoon weer even kijken omdat er nu honderden bontbekplevieren rondlopen. Daartussen zaten ook de nodige kleine strandlopers, maar beter dan dat is het helaas nog niet geworden. Ook was nog een behoorlijk tamme slechtvalk aanwezig en zag ik in wat bosjes nog grauwe en bonte vliegenvangers. 

Slechtvalk

Vandaag doe ik het wat rustiger aan, maar nu een invasie van rouwmantels gaande is, is dat iets wat ik niet kan laten. Sinds enkele dagen komen namelijk met de noordoostelijke stroming rouwmantels het land in, die al op diverse plaatsen met name langs vliegend zijn gezien. Tot in de jaren '60 kwamen ze nog voor in Nederland, maar sindsdien zijn het echte dwaalgasten, die af en toe met een invasie deze kant opkomen vanuit Scandinavië. Nu is het dus weer zover! Op een enkele plek wordt er eentje ter plaatse ontdekt, waarvan gisterenmiddag één in Veenendaal. Als deze vanochtend nog ter plaatse blijkt te zijn en ik toch die kant op moet, is de som snel gemaakt.

Bij de bewuste vlinderstruik aangekomen, is het rond het middaguur een drukte van belang. En begrijpelijk, want het is een schitterende vlinder van formaat. De soort doet zijn naam eer aan door het donkere uiterlijk, met een fraaie contrasterende rand. Hij foerageert rustig op de vlinderstruik die gelukkig in een plantsoen staat, zodat geen bewoners lastig worden gevallen. Fotograferen doe ik in tegenstelling tot de rest van een afstandje, als hij er maar herkenbaar opstaat. Een leuke nieuwe vlindersoort op de lijst, die toch honderden kilometers moet hebben afgelegd de afgelopen dagen. Indrukwekkend! 


Rouwmantel

Geen opmerkingen:

Een reactie posten