woensdag 2 juni 2021

Hele geslaagde 'schreeuwarendactie'!!

Gisterenochtend werd ik tijdens het ringen van kieviten opgeschrikt door een melding van een schreeuwarend in Limburg. De vogel vloog echter op en er was geen aanleiding om die kant uit te reizen. Tijdens het avondeten volgde echter nog een waarneming, een stuk richting het zuidwesten vanaf de oorspronkelijke plek, nabij Soerendonk. De waarneming werd gedaan rond 19u, dus een mooi moment voor een arend om een plekje op te zoeken voor de nacht. Vervolgwaarnemingen kwamen er niet gisterenavond, maar enkele kilometers ten zuidwesten van de laatste plek ligt een mooi, rustig gebied, waar de kans groot is dat hij de nacht gaat doorbrengen. Dat denk ik tenminste, dus ik pols diverse vogelaars, maar niemand gaat een poging wagen. Zelf schat ik de kans redelijk in, dus na een ochtendje vleermuisonderzoek rij ik gelijk door naar Noord-Brabant. 

Soerendonk, Kranenveld

Rond 7u kom ik op de locatie aan en verken ik wat de omgeving. Het is daar schitterend, met veel afwisseling tussen heideterreintjes, bossen en relatief kleinschalige landbouw. Geelgorzen, grote lijsters en boompiepers laten zich horen. Na een kort rondje installeer ik mezelf op het Kranenveld, waar rond half 9 de buizerds al de lucht in gaan. Het is schitterend weer en zeker geen straf, met overvliegende appel- en goudvinken, een zingende wielewaal en een fraaie roerdomp die een aantal keer overkomt. 

Roerdomp

Het wordt nog beter als er opeens een hop begint te zingen bij het veld. Even later zie ik hem ook mooi voorbij vliegen, wat een leuke verrassing! Ook als de schreeuwarend niet op komt zetten is het eigenlijk al een geslaagde ochtend. Rond half 10 is er nog steeds geen arend en lijken al de roofvogels wel de lucht in te zijn, inclusief nog een wespendief. De hop verplaatst zich over honderden meters, maar die wil ik nog wel even opzoeken en hem op de foto zetten. Daarvoor loop ik eerst nog een stuk richting het westen, omdat de kans ook wel aanwezig is dat de schreeuwarend daar ergens overnacht heeft. Geen spoor echter, maar de hop laat zich even later wel schitterend zien en horen. Wat een fraai beest! 


Hop

Ondertussen is het alweer half 11 en ik check nog even een mooie plas die daar ligt. Langs de oever scharrelen twee kleine strandlopers, altijd leuk natuurlijk. Terwijl ik wat plaatjes maak valt mijn oog op een hoog afzeilende zwarte ooievaar. Erg leuk! De vogel lijkt een stuk verder op in te vallen.

Zwarte ooievaar

Kleine strandloper

De waarneming heb ik nog maar net ingevoerd als ik dan opeens een grote vogel laag over de heide aanzie komen. Gelijk is duidelijk dat het om de schreeuwarend gaat. Eén stoot adrenaline is het gevolg. Eerst kijken, dan wat foto's proberen te maken. De vogel verdwijnt echter laag achter een heuvel, dus ik moet honderd meter lopen om 'm überhaupt weer in beeld te krijgen. Dan is hij alweer een stuk opgeschoven en maakt dan snel hoogte, om na een aantal minuten hoog cirkelend richting het zuidwesten te verdwijnen. Oef... Tussendoor heb ik de vogel ook nog gemeld, maar er is werkelijk niemand in het gebied die de vogel eventueel ook nog op zou kunnen pikken. 


Schreeuwarend (met buizerd)

Het was een hectische, maar fraaie waarneming van deze grote zeldzaamheid in ons land. De plaatjes blijken helaas wat mager, maar de belangrijkste kenmerken zijn gelukkig zichtbaar. Daarbij heb ik hem fraai in de telescoop gehad. Wat een beest en wat een geslaagde actie... Menig berichtje was het gevolg van vogelaars die het toch wel een goeie actie vonden. Tja, ik had ze gewaarschuwd... 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten