zaterdag 9 januari 2021

Middagje piepers zoeken in de Zwijndrechtse Waard

Met deze korte dagen valt er doordeweeks naast het werk niet zoveel te vogelen, maar het ringen van waterpiepers en de schemer en een rondje door de polder voor houtsnippen kan natuurlijk altijd! Gisteren ringde ik zo nog weer drie waterpiepers op de slaapplaats. Het was een drukte van belang, zo'n 150 piepers vielen in waarvan naar schatting wel 80 waterpiepers. Het rondje voor de snippen eerder deze week leverde alleen een watersnip op, de eerste die ik vang met schepnet! 

Waterpieper R/YWY

Watersnip

Vanochtend ligt er zowaar ijs op de sloten, en aangezien ik nog wat kruimels heb fiets ik gauw een rondje door Ambacht. Op enkele plekken voer ik, maar een geringde kokmeeuw tref ik helaas nergens. Vanmiddag besluit ik de polders in de Zwijndrechtse Waard rondom Achter-Lindt en Kleine-Lindt eens uit te kammen, op zoek naar waterpiepers. Ik heb nog maar één waterpieper afgelezen, dus dat aantal moet nog wel wat omhoog nu er al ruim 30 gekleurringde exemplaren moeten rondvliegen. Vanaf de Polder Hooge Nesse scan ik nauwkeurig al de akkers en geschikte plekken, in de hoop op een flinke groep piepers. 

Langs de HSL-lijn tref ik de eerste twee waterpieperse, foeragerend op een paardenweitje. Beiden ongeringd. Op een akker rusten tientallen watersnippen, terwijl een grote zilverreiger aan het foerageren is. Langs de boezemwetering vanuit de Devel lopen tientallen smienten en wat groepjes kolganzen zijn aanwezig. Deze laatste soort lijkt de laatste jaren altijd wel aanwezig te zijn, in tegenstelling tot jaren geleden toen er vrijwel alleen ganzen zaten als het vroor of sneeuwde. Op een geëgde spruitenakker kom ik dan opeens piepers tegen, eindelijk! 

Bevroren slootje met rechts geëgd spruitenperceel

Op de akker lopen zo'n 60 graspiepers, met daartussen slechts een enkele waterpieper. Op het slootje naast de akker lopen echter een kleine tien waterpiepers, die nu vanaf het ijs in de oevers naar voedsel zoeken. Al snel zie ik een exemplaar met kleurringen, wat R/RRB blijkt te zijn, geringd op 5 november. Mooi! 

Waterpieper op het slootje 

Graspieper

Als ik al de aanwezige piepers heb gecheckt ga ik richting Polder het Buitenland, ten zuiden van Heerjansdam. Op een stoppelveld van spruiten lopen ook piepers, maar ook hier alleen maar graspiepers. Een enkele waterpieper vliegt over, maar ze gaan zeker niet naar de grond helaas. Leuk is ook een groepje van 14 veldleeuweriken op de wintertarwe. Een soort die slechts in zeer lage aantallen overwintert in de Zwijndrechtse Waard. 

Veldleeuwerik

Via de Lindeweg ga ik weer terug richting Zwijndrecht, maar vlak achter de Devel kom ik een veld spruitenresten tegen waar een grote groep waterpiepers foerageert, vlak langs de weg! De telescoop is snel geïnstalleerd, waarna het zoeken kan beginnen. Steeds vallen nieuw groepjes bij de groep in, die voor lijken te verzamelen voor de slaapplaats. Het aantal kleurringen valt echter tegen, maar uiteindelijk weet ik twee exemplaren af te lezen. Dat is mooi! Eén van deze vogels, R/YYY zag ik in november ook al bij Heerjansdam.

Spruitenstoppel vlakbij slaapplaats (links)

Waterpieper R/YYY

Al met al dus met drie afgelezen waterpiepers een uitstekend resultaat, van een middagje zoeken naar waterpiepers op de akkers... 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten