dinsdag 4 mei 2021

Roodstuitzwaluw en jufferkraan!

Dat gisterenavond een roodstuitzwaluw aanwezig was bij 's Gravenzande, was helemaal langs me heengegaan. Bovendien kon ik niet weg, maar als vanochtend de vogel in de stromende regen weer wordt gezien, besluit ik met Laurens van der Windt gelijk maar een poging te wagen. Het is tenslotte nog een nieuwe soort voor mijn Zuid-Hollandlijst. Eenmaal aangekomen bij de Banken, is de vogel niet aanwezig, maar we menen hem een stuk noordelijker te zien. Net te ver helaas, dus we besluiten maar die kant op te lopen. Daar aangekomen is geen zwaluw te bekennen, maar we zien dat 'tie gewoon op de oude plek weer is gezien. Onderweg weer terug zien we hem dan inderdaad ook al gauw boven de dijk vliegen, maar met de harde wind is hij lastig te zien. Even later vliegt hij ook weer mooi boven de plas. Een schitterende zwaluw en pas mijn 2e, na een vogel 7 jaar geleden in de duinen

Even later zit ik dus maar op kantoor, want met de stromende regen is buiten niet veel te beginnen. Helemaal rustig werken is het ook weer niet, want gisteren werd een jufferkraanvogel gemeld in Voorst, in de Achterhoek. Jufferkraanvogel is een dubieuze soort in Nederland, want die wordt veel gehouden. Desalniettemin kan deze broedvogel uit Zuidoost-Europa en verder oostelijk prima afdwalen naar ons land, want ook in omringende landen staan aardig wat gevallen op de lijst. Aangezien deze vogel goed in de veren zit, ongeringd is en zich schuw gedraagt zou het zomaar eens een wild exemplaar kunnen zijn. Na het laatst overleg ga ik dan ook met Leon Boon die kant op, om de vogel in ieder geval maar gezien te hebben.

Na het ritje is de vogel gelijk in beeld op het perceel, waar hij samen met een groep ooievaars foerageert op regenwormen. Het is natuurlijk een schitterende vogel en wat mij betreft wel eentje die in aanmerking komt voor het stempel 'wild'. Hij mankeert niks en aangezien het een soort is die hier kán komen zou deze het voordeel van de twijfel moeten krijgen. Het is in ieder geval een exemplaar die er veel beter uit ziet dan een vorig exemplaar in 2012, die flink gehavend was. 



Jufferkraanvogel

Geen opmerkingen:

Een reactie posten