zaterdag 15 mei 2021

Veel kieviten overal, en velduil in Waalbos

Het was me wat de afgelopen dagen. Donderdag mistte ik weer eens op een pijnlijke wijze de steenarend op de Veluwe, vanwege een afspraak die net niet lekker uitkwam en het allemaal weer niet niet goed samen kwam. Argh... Hopelijk gaat 't nog goedkomen. Verder was ik de afgelopen dagen vooral nog druk met het ringen van kievitskuikens, tussen de bedrijven door. Een leuke bezigheid en de eerste kuikens kunnen gelukkig al bijna vliegen! Het gaat beter dan vorig jaar, alhoewel er ook al heel veel kuikens gesneuveld zijn helaas. 

Geringde kievitskuikens

Vanmiddag maak ik weer eens een rondje door het Waalbos, je weet het tenslotte nooit in deze tijd van het jaar. Ook daar gaat het goed met kieviten en zie ik zelfs een familie met vier kuikens die allemaal al bijna kunnen vliegen, ongelofelijk! Het hele natte en koude voorjaar lijkt de belangrijkste reden van succes, want in het droge voorjaar vorig jaar kwam er helemaal niks groot in het Waalbos... 

Kievitskuiken

Lekker nat! 

Verder kom ik nog een laat vrouwtje rouwkwikstaart tegen en is, natuurlijk erg leuk, de velduil nog aanwezig die gisteren hier werd ontdekt. Hij laat zich kort maar mooi vliegend en ook even zittend zien. Een jaarlijkse gast op IJsselmonde, maar nu heb ik er al 3 dit voorjaar. Ze vervelen natuurlijk nooit! 

Velduil

Rouwkwikstaart

Rond 18:00 ben ik ten slotte nog even bij de Sophiapolder met opkomend tij. Een zeldzaamheid zit er niet, maar met wat groenpootruiters, een zwarte ruiter en zomertaling is het ook niet saai te noemen. Tevens blijkt dat het visdiefeiland weer bezet wordt, dat is mooi nieuws! 
Visdiefeiland op Sophiapolder

Geen opmerkingen:

Een reactie posten