maandag 10 mei 2021

Goeie dag in Ambacht, met zelfs een nieuwe!

Deze periode van het jaar is altijd erg spannend voor doortrekkende steltlopers, wat de kanoet en kleine strandlopers afgelopen zaterdag ook wel bewezen. Als ik zie dat het eind van de middag opkomend tij is, besluit ik toch nog even een poging te wagen op de Sophiapolder. En dat blijkt geen slechte keuze! Vanaf de dijk zie ik al vrij snel een drietal kanoeten, en ook een rosse grutto blijkt present. Toch altijd leuke soorten in Ambacht! Als kers op de taart vliegt er ook nog een fraaie rode wouw over, die hoog afzeilt en strak richting noordoost overtrekt. Ook een fijne soort en in 20 minuten heb ik zo een mooie score. 

Vanavond wordt ik opgeschrikt door de melding van een grote karekiet in de Crezéepolder. Dat is niet alleen een zeldzame soort op IJsselmonde, maar voor mij ook nog een hele nieuwe voor de Ambachtlijst! Snel ga ik die kant uit, waar de vogel vanaf het kijkscherm door de aantrekkende wind helaas niet meer te horen was. Snel dus maar omgefietst en de vogel was vanaf de dijk gelukkig nog wel zingend te horen in de brede rietkraag, waarbij hij zich enkele malen ook kort liet zien. Leuke nieuwe Ambachtsoort en al met al een dag met aardig wat zeldzaamheden in 't dorp...

Crezéepolder

Geen opmerkingen:

Een reactie posten