zaterdag 22 mei 2021

Witvleugelsterns tijdens het werk

Dit voorjaar mag ik een aantal mooie gebieden tellen op broedvogels, waaronder enkele weidevogelgebieden in de Krimpenerwaard. Veel weidevogels hebben in deze tijd van het jaar kuikens, en dankzij het natte en koude voorjaar lijken ook eindelijk eens veel kuikens van grutto's het te gaan redden. Mooi nieuws! Ook veldleeuweriken zitten er nog in de Krimpenerwaard gelukkig, net als zwarte sterns die broeden op uitgelegde vlotjes. Maandagochtend kwam ik daar tot mijn verbazing ook een paartje witvleugelsterns tegen. Erg leuk! Ze zitten samen op een vlotje en zijn met de zwarte sterns schitterend aan het jagen op insecten boven de percelen. 

Grutto



Witvleugelsterns

Maandagavond was ook het getij weer goed op de Sophiapolder, waar ik vanaf de dijk weer een leuke avond heb. Een fraaie zilverplevier is aanwezig, maar ook een tweetal drieteenstrandlopers en twee temmincks strandlopers. Waar zilverplevieren de algemeenste leuke steltloper is op het eiland, is temmincks strandloper altijd erg lastig en is het is dan ook pas mijn tweede waarneming. 

Zilverplevier

Misschien nog wel een leukere verrassing is een lepelaar die de avond af en aan vliegt met takken naar een begroeid stuk dijk met bramen en wilgen. Een broedende lepelaar is een primeur op IJsselmonde! Nu zaak om in de gaten te houden of het inderdaad zover gaat komen... 

Lepelaar

Verder was ik de afgelopen dagen natuurlijk nog regelmatig in Rhoon te vinden voor het ringen van kievitskuikens. Vanmiddag maak ik nog een rondje door de Zwijndrechtse Waard. In het Waalbos lopen veel kieviten met grote kuikens, maar ook hebben de tureluurs alweer volop jongen. Mooi om te zien! Hier en daar zingen nog bosrietzangers, maar een orpheusgrasmus of andere verrassing zit er deze middag niet in. Wel een aantal sloten die volstaan met waterviolier. Een schitterende plantensoort! 

Waterviolier

Tureluur

Kievitskuiken

Geen opmerkingen:

Een reactie posten