dinsdag 11 mei 2021

Rustige vangstochtend in Meijendel

Op VRS Meijendel doen we jaarlijks ook CES, waarbij we de overleving en het broedsucces kunnen meten. Vandaag is het mijn beurt om een ronde te lopen, waar ik samen met Rob ter Ellen vroeg aan begin. In de schemer proberen we nog een koekoek te vangen, maar helaas zie ik hem als ik aankom net uit het net vliegen. Erg jammer, die soort staat nog hoog op het verlanglijstje. De vroege start levert nog wel een ruige dwergvleermuis op, voor het eerste dag ik een vleermuis uit het mistnet moet pulken, maar dat lukt gelukkig goed. 

Ruige dwergvleermuis

De rest van de ochtend is het rustig, maar heerlijk om weer eens op de baan te zijn. Het meest talrijk zijn grasmussen en tuinfluiters, maar ook braamsluipers, kleine karekieten, twee fitissen en de eerste bosrietzanger kunnen we uit het net halen. Nachtegalen die we vangen worden hier dit jaar gekleurringd. Ook leuk! 

Nachtegaal

Ten slotte loopt er tegen het eind van de ochtend plotseling nog een witte kwikstaart op het slagnet. Het lukt om de vogel te vangen, toch nog een leuk extraatje dus, op een verder rustige maar typische CES-ochtend in mei. 

Kleine karekiet, vogels houden meestal niet van de lens...

Witte kwikstaart

Voor de totalen, zie hier

Geen opmerkingen:

Een reactie posten