vrijdag 28 mei 2021

Geen nachtzwaluw, wel dwergooruil

Op 25 mei werd bekend dat een dwergooruil al enkele nachten aan het roepen is in Delft. In 2010 zag ik echter mijn eerste, dus voor mij is 't geen nieuwe. Dat was overigens ook de aanleiding voor één van mijn eerste blogjes, ruim 10 jaar geleden... Dwergooruil staat nog niet op mijn Zuid-Hollandlijst, maar ik besluit 'm nog enkele dagen te geven en het dan te combineren met nachtzwaluw. Die ontbreekt immers ook nog op mijn provincielijst. Vanavond moest het dan gebeuren en ik start bij Noordwijk in de duinen, waar al twee jaar op rij 1 of 2 territoria nachtzwaluw zitten. Maar nu nog niet... Tot diep in de schemer blijft het leeg en horen we alleen een veenmol ratelen, en natuurlijk diverse nachtegalen en sprinkhaanzangers... 

Duinen bij Noordwijkerhout

Om 10 voor 12 is de dwergooruil gelukkig wel volop aan het roepen, midden in de woonwijk in Delft. Hij vliegt een paar keer heen en weer tussen bomen als wij daar zijn, maar het is pikkedonker dus hij laat zich helaas niet zien. Desalniettemin natuurlijk een fijne nieuwe soort voor de provincielijst! En die nachtzwaluw komt dan later wel weer een keertje... 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten