dinsdag 18 mei 2021

Fijne twitch naar Westkapelle: huisgierzwaluw!

Vanochtend was ik weer een heerlijk ochtendje zoet op Voorne-Putten, met het tellen van broedvogels op verschillende terreinen. Toen ik om kwart over 9 klaar was met het laatste gebiedje bij Oostvoorne, was ik van plan nog even wat te vogelen in de omgeving. Dat werd ruw verstoord door een melding van een foeragerende huisgierzwaluw bij Westkapelle. Ik bedenk me uiteraard geen moment en zet direct koers richting de befaamde Zeedijk. Toch nog een uurtje tuffen vanaf Oostvoorne.

Onderweg wordt gemeld dat de vogel uit beeld is, maar dat zou die vaker doen. Dus flink doorrijden maar en eenmaal op de plek, blijkt de vogel precies weer in beeld te zijn! Super! Hij laat zich gelijk schitterend bekijken, laag foeragerend boven de dijk met tientallen gierzwaluwen. Op afstand is de vogel door een afwijkende vliegwijze vaak nog opvallend eenvoudig te herkennen, dichterbij zijn ook de mooie witte stuit en andere kenmerken te zien. Een flinke zeldzaamheid met slechts enkele gevallen in Nederland en toevalligerwijs enkele dagen geleden nog eentje in België. 

Aangroeiende groep twitchers

De vogel maakt telkens rondjes over het binnendijkse gebied en komt dan regelmatig weer schitterend over de dijk. Daar laat hij zich dan, aan de telkens nieuw gearriveerde vogelaars, schitterend bekijken. Uiteindelijk duren zijn rondjes steeds langer, waardoor euforie steeds groter wordt onder de vers aangekomen vogelaars. Heerlijk! Nadat deze dwaalgast uit Noord-Afrika zich om 12 uur nog eens schitterend liet bekijken, haak ik af en besluit maar weer aan het werk te gaan. Wat een soort en fijne twitch die heerlijk uitkwam! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten