maandag 26 oktober 2020

Nu wel succesvolle zangvogeltwitch op Texel: blackpoll warbler!

Afgelopen vrijdag leverde een vangactie in de Zegenpolder enkele schitterende ringmussen op. Hopelijk geven de vangsten op termijn enig inzicht in het gebruik van de maatregelen in de polder en kunnen we deze bedreigde soort een handje helpen. Een klein vogelrondje op zaterdag was nog goed voor een pleisterende casarca in het Waalbos en een overvliegende blauwe kiekendief. Verder is het najaar nog rustig op IJsselmonde. 

Ringmus

Vanochtend zie ik rond half zeven dat gisteren een nieuwe soort voor Nederland is ontdekt op Texel, een zwartkopzanger! De vogel liet zich bij tijd en wijlen goed zien aan toegesnelde vogelaars op de begraafplaats in De Cocksdorp. Na een korte rekensom blijkt de boot van half 10 haalbaar, dus daar besluit ik maar voor te gaan. Afgelopen nacht was het ten slotte geen goed trekweer en met zangvogels op Texel later op de ochtend heb ik nou eenmaal geen goede ervaringen (roodoogvireo en groene fitis)... 

Eenmaal vertrokken van huis blijkt dat de tank van de auto vrijwel leeg is en Texel daarmee onhaalbaar lijkt. Met een snelle tankbeurt is dat probleem verholpen en zou ik rond 9:19 in de Veerhaven van Den Helder aan moeten komen. Dankzij corona zijn files verleden tijd geworden in Nederland, zodat ik het hele eind gelukkig prima door kan rijden. Daarbij komt als ik Alkmaar voorbij ben het verlossende belletje van Herman vd Brand dat de vogel er nog zit. Fijn! Hopelijk gaat het dan nu wel goedkomen als ik op tijd op het eiland kan zijn! 

In Den Helder is het nog even spannend met een wegomleiding, maar de boot haal ik gelukkig ruim. Op de boot tref ik nog enkele vogelaars die in goede hoop zijn en ook alvast voor de piep zijn gaan rijden. Op het moment dat we de boot af mogen volgt het negatieve bericht dat de begraafplaats afgesloten is. Door omwonenden zin klachten ingediend in verband met de groepsgrootte en de coronaregels, waardoor de politie een eind aan het feestje heeft gemaakt. Ai...

Bij aankomst tref ik inderdaad een groepje ietwat verslagen vogelaars bij het hek. Wat nu? Terwijl iedereen zoekt naar de beste tactiek, komt links van ons een brul uit het bos: 'Hij zit hier!'. Als de wiedeweerga rent iedereen die kant op, maar dat gaat door sommige iets té enthousiast waardoor de vogel ervan door gaat. Duidelijk is echter wel dat hij in de buurt is en we dus niet de begraafplaats op hoeven... Na zo'n tien minuten blijkt hij opeens weer op vrijwel dezelfde plek op te duiken. Hij laat  zich nu ook aan mijn kort, maar twee keer schitterend bekijken. Gaaf! Wat een soort! En maar goed dat de begraafplaats dicht was, anders was hier nooit gezocht... 

Plek waar ik 'm de eerste keer zag

De vogel foerageert traag, vliegt af en toe kleine stukjes en is daardoor ook weer snel uit beeld. Even later wordt hij echter toch weer in de naastgelegen tuin teruggevonden, waar hij zich iets langer maar zeker ook nog mooier laat bekijken. Een schitterende waarneming van deze 'blackpoll warbler' (de Engelse naam is toch beter) en voor mij een teken om de plek van de vogel te verlaten. 

Vogelaars langs de weg

Bij de vuurtoren zijn deze ochtend weer enkele vale gierzwaluwen gemeld (tot vijf exemplaren!), dus daar rijd ik nog even heen voordat ik met de boot van 12:00 weer terug wil varen. Op de noordpunt aangekomen zijn drie vogels al snel in beeld, die zich helaas alleen op afstand laten zien. Wanneer ze voor de duinen omlaag duiken is echter wel het vale uiterlijk opvallend. Een mooie bonus op weer een fraaie nieuwe soort, en eindelijk weer een echte succesvolle twitch op Texel! 

Verlaten begraafplaats...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten