woensdag 14 oktober 2020

Wel zaadeters, geen uilen in de netten

De afgelopen dagen vul ik de nodige uurtjes tussendoor met vogelen rondom Ambacht. Op braakliggende terreinen in de Volgerlanden is nog een mooie groep ringmussen aanwezig en leuk is ook een grote lijster die ik tref midden in Ambacht. Geen alledaagse soort! Gisteren was het helemaal ongekend om buiten te lopen, want er vlogen werkelijk duizenden koperwieken over. Ik liep in Polder Sandelingen en het was soms ongekend, met grote groepen en lange slierten van deze lijstersoort. Nooit eerder zag ik er zoveel langstrekken, wat leiden tot tienduizenden getelde exemplaren op diverse telposten en zelfs ruim 250.000 exemplaren langs de kust. Naast de vele koperwieken zag en hoorde ik ook nog twee appelvinken en twee kruisbekken overvliegen, altijd leuk! In de bosschages was nog een late kleine karekiet aanwezig, net als de nodige tjiftjaffen. 

Vandaag ben ik vrij en besluit ik vanochtend weer eens naar de Zegenpolder te gaan om vogels te ringen. In de wintervoedselveldjes zijn de laatste weken vele zaadeters aanwezig, met name putter, groenling en vink. Ook nu zijn inderdaad weer volop vogels aanwezig en uiteindelijk belanden er zo'n 20 exemplaren in de netten. Met name putters, maar ook enkele groenlingen, vinken, koolmezen en een roodborst. Ringmussen vang ik helaas niet, maar wie weet de komende tijd! 

Groenling

Putter

Ook vanavond ben ik weer in de Zegenpolder, nu in de hoop om uilen te vangen. Het is redelijk windstil, dus de kans is aanwezig. Na enkele uren de netten in de polder te hebben gehad, vang ik deze avond helaas geen uilen. Wel zie ik nog een ransuil en vliegen er waarschijnlijk ook twee kerkuilen rond. Een veldleeuwerik belandt nog wel in de netten en bij een net wat ik plaatste voor watersnippen, kan ik alleen een waterral uit het net halen. Gelukkig geen hele lege netten dus deze avond! 
Veldleeuwerik

Waterral

Geen opmerkingen:

Een reactie posten