dinsdag 27 oktober 2020

Hele fijne inhaler op IJsselmonde: vale gierzwaluw!!

Vanwege de twitch van gisteren wacht er vandaag weer wat werk op me te wachten, zodat ik alweer op tijd achter de laptop zit te tikken. Met enige regelmaat check ik tegenwoordig dan ook waarneming.nl, wat vanwege corona worden helaas geen meldingen van dutchbirding meer verstuurd. Rond 10 over 9 valt mijn oog opeens op de waarneming van een gierzwaluw, nota bene in de Zuidpolder in Barendrecht! Ik bedenk me geen moment, sein enkele andere vogelaars en ga als een speer die kant op. De laatste dagen duiken namelijk door de aanhoudende zuiden wind op veel plaatsen vale gierzwaluwen op, dus de kans is heel groot dat dit ook een vale gierzwaluw betreft. Omdat ik in 2013 een vale gierzwaluw op IJsselmonde mistte, is dit een soort die bovenaan het verlanglijstje staat op het eiland...

Na ruim 10 minuten ben ikin de Zuidpolder en probeer ik eerst vlug vanaf de zuidkant de vogel boven het terrein te zien. Dat lukt niet, dus snel loop ik het gebied in waar de waarneming was ingevoerd. Nog maar net ben ik op het betreffende fietspad of ik zie de gierzwaluw al boven het gebied vliegen. Als hij na enkele seconden laag boven de grond vliegt is het gelijk duidelijk: het is een vale gierzwaluw! De zeer vale indruk valt gelijk op, net als het duidelijk masker op de kop. Foto's zijn nog wel nodig om al de kenmerken goed op te krijgen, dus snel wordt de rest van IJsselmonde ingeseind dat er weer een heuse vale gierzwaluw boven het eiland vliegt. Zelf probeer ik ondertussen wat met mijn cameraatje... 


Vale gierzwaluw

Gelukkig blijft de vale gierzwaluw in de polder jagen en duurt het niet lang voordat de eerste betere camera's arriveren. Dan zijn foto's gelukkig snel gemaakt, waarop al de veertje van de vogel te zien zijn. Nu kan het niet meer misgaan en kan ik met zekerheid de vierde nieuwe soort dit jaar op IJsselmonde bijschrijven. Nr. 260! 

Vale gierzwaluw boven de Zuidpolder

Geen opmerkingen:

Een reactie posten