zaterdag 27 augustus 2016

Welkome gasten in de Volgerlanden

De afgelopen twee dagen was 't vroeg dag, dus vanochtend doe ik het rustig aan. Zo na het middaguur ga ik met m'n vriendin even naar de Sophiapolder, maar veel zit er niet qua vogels, leuk is nog wel een zomertaling.
Zomertaling
We gaan net van het eiland af, als er aan de andere kant van de Veersedijk door Thomas Los een duinpieper wordt gevonden! In dit nog braakliggende stuk van de Volgerlanden had ik eerder van de week al voorspeld dat er een duinpieper zou komen, en zie daar..

Bij aankomst laat deze soort, waar het in Europa niet al te best mee gaat, zich gauw vinden en bij tijd en wijle is die fraai foeragerend op het braakliggende veld zichtbaar. Gaaf!!

Duinpieper
Op het veld zitten verder nog wat paapjes, een tapuit en een zwarte roodstaart. Ook altijd leuk natuurlijk.
Tapuit
Tijdens het genieten van de duinpieper houden we ook nog scherp de lucht in de gaten, want even hiervoor vloog een zwarte ooievaar over Rhoon richting het oosten, en wie weet komt die wel bij ons terecht... Eenmaal weer thuis krijg ik echter een sms'je dat die over Zwijndrecht richting zuidwest is verdwenen, die is dus van IJsselmonde af denk ik. Nauwelijks 10 minuten later word ik echter gebeld door Laurens van der Wind dat de 'zwooi' nu wél boven de Veersedijk hangt!!

Een paar minuten later sta ik langs de Jacobuslaan waar die ondertussen geland zou moeten zijn! Het is even spannend, maar dan stapt hij plots uit een slootje in de laatste tuinderijen die we nog hebben in Ambacht. Super!! Het is een jonge vogel en hij loopt nog wat even rond, maar na zo'n 10 minuten stijgt hij toch op om uiteindelijk boven de Albasserwaard te verdwijnen. Eindelijk deze soort op m'n IJsselmondelijst!

Zwarte ooievaar
Niet veel later ben ik weer thuis met twee erg fraaie soorten op zak  in één van de laatste nog niet volgebouwde stukken van Ambacht. De nieuwe wijk De Volgerlanden had allang opgeleverd moeten zijn, maar 'dankzij' de crisis heeft 't allemaal flink wat langer geduurd, zodat wij nu nog van deze fraaie gasten kunnen genieten...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten