woensdag 10 augustus 2016

Nog steeds geen spektakelstukken

Vandaag lijkt het me wel weer een mooie dag om de Maasvlakte op te gaan, wie weet is er ondertussen toch al wel een goede soort neer geplofd. Samen met Hans Bossenbroek ga ik deze keer en we trappen af bij de Westplaat. 10 augustus ligt immers normaal gesproken midden in de piek van waterrietzangers, maar dit jaar willen ze maar niet komen. En ook vandaag vinden we ze dus niet, helaas... Wel nog de gebruikelijke rietzangers en blauwborsten, en op het slik rosse grutto's, kanoeten, zilverplevieren, goudplevier en bontbekeplevieren.

We gaan hierna de Maasvlakte op en lopen daarbij eerst wat kilometers langs de duindoorntjes van de 2de Maasvlakte. Daar blijken zowaar vogels in te zitten, namelijk een kleine karekiet, rietzanger en grasmus. Verder is het nog rustig met alleen hier en daar wat fitissen, nog een kuifaalscholver en een enkele geringde meeuw, waaronder Z-UR die ik meerdere malen in Ambacht heb gezien. Dat is altijd leuk natuurlijk!
Kleine mantelmeeuw Z-UR
We verlaten de Maasvlakte en gaan traditiegetrouw even langs de Strypse Wetering. Er lopen wat bosruiters, kemphanen, watersnippen, goudplevieren en een steltkluut, en een geringde grote zilverreiger van een Frans project staat met z'n kop in de wind. Leuk! Pas mijn eerste afgelezen grote zilverreiger! 
Franse grote zilverreiger
Steltkluut
Watersnippen
We rijden hierna nog even door richting de Beninger Slikken in de hoop op reuzensterns, maar die blijken daar helaas nu even niet rond te hangen. Wel zwemt er nog een juveniele zwartkopmeeuw rond en zit in een groepje brandganzen nog de sneeuwgans die de hele zomer al rond het Haringvliet rondhangt.
Zwartkopmeeuw (1kj)
Sneeuwgans
Weer in Ambacht checken we nog even de Crezéepolder voor de zomertortel, maar verder dan twee kleine zilverreigers komen we niet. Ook 's avonds doe ik nog een poging voor de zomertortel, maar ook nu ben ik weer net te laat en is de vogel gevlogen. Deze keer diep Ridderkerk in... Na even posten houd ik het voor gezien en check nog even de Sophiapolder, maar verder dan wat geelpoot- en een pontische meeuw kom ik niet. De komende tijd zullen er hopelijk toch nog wel wat steltlopers neer gaan ploffen!?
Sophiapolder
Pontische meeuw

Geen opmerkingen:

Een reactie posten