vrijdag 26 augustus 2016

Draaihalzen in de netten!

Gisteren was het vroeg dag, maar vandaag ook weer. Op de vogelringbaan van Meijendel wordt namelijk weer geringd vandaag en in m'n één-na-laatste vakantieweek moet ik het er maar even van nemen. Maarten Verrips en Peter Spierenburg zijn al druk in de weer met het openschuiven van de netten, en ook het geluid klinkt overal weer goed uit de boxen. De schade is snel hersteld!

Ringbaan Meijendel
Het is een prachtige ochtend met uiteindelijk 130 vangsten, niet verkeerd! Op de slag wil helaas niks komen, maar in de netten hangt gedurende de ochtend gelukkig wel wat leuke soorten. Zo zijn een nachtegaal en een gekraagde roodstaart in de hand ook altijd bijzonder fraai!

 
Nachtegaal
Gekraagde roodstaart
De show wordt vanochtend echter niet door deze jongens gesteeld, maar door twee draaihalzen die we weten te vangen! Wat een fantastische soort is dat toch, waarbij in de hand die lange hals opvalt die die ook werkelijk alle kanten op kan draaien. Super!! Ook al zijn het niet mijn eerste draaihalzen in de hand, het blijft voor mij één van de meeste fascinerende soorten. Eén van mijn eerste zeldzame soorten die ik zag wás ook een draaihals, die plots in onze tuin zat!! Toen was ik twaalf en sindsdien heb ik er al heel wat gezien en gevonden, maar het blijven zulke gave beesten...
Draaihals 1

Draaihals 2
Voor de volledige vangst zie hier.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten