woensdag 24 augustus 2016

Struinen; van putters tot een noordse kwik

In de laatste week van augustus begint de spanning meestal toch wel echt te stijgen. Sperwergrasmus, draaihals, ortolaan, duinpieper... Allemaal van die fijne najaarsgasten die dan door kunnen komen, en met wat geluk op IJsselmonde natuurlijk! Duinpieper is vooral zo'n soort waar ik dit jaar op hoop, aangezien het alweer vier jaar geleden is dat er een groepje van 3! in Ambacht zat.

Het advies voor het vinden van zo'n zeldzaamheid in het binnenland is niet meer dan vogelen, vogelen, vogelen. En vooral vaak dezelfde simpele plekjes checken, meestal zit er niks, maar opeens kan die bonus d'r tussen zitten. Dat is dan ook wat ik maandag deed, en vandaag weer doe. Maandag leverde dat in het Waalbos, Polder Sandelingen en de Crezéepolder nog twee kleine zilverreigers, 8 tapuiten, wat paapjes, groenpootruiters en een zomertaling op.
Tapuit
Groenpootruiter
Verder zaten er hier en daar ook nog wat groepje gele kwikstaarten, altijd spannend in deze tijd voor het jaar. En putters ook, typisch zo'n soort waarbij je altijd hard doorloopt, 'daar zit immers toch nooit wat tussen', maar vandaag nog even bij stil gestaan. Het zijn toch eigenlijk ook bijzonder fraaie vogels, en nog wel eentje met een herinnering voor mij. Op een vakantie in Julianadorp, ik zal iets van 6 jaar zijn geweest, wilde mijn vader een putter aanwijzen in de boom. Door de verrekijker bleek het toen opeens een groenling te zijn; één van mijn eerste ervaringen met vogels die me is bijgebleven, en het besef dat er nog zo'n soortenrijkdom is in Nederland...
Putters
Vandaag doe ik weer een aantal van deze terreintjes rond Ambacht, met nu opvallend veel gele kwikstaarten overal! Mooie groepen, met daartussen op een braakliggend terrein in de Volgerlanden in Ambacht een fraaie noordse kwikstaart in zo'n groepje. Dit terrein ligt blijkt er ook prachtig bij te liggen voor een duinpieper, die ziet er helaas (nog) niet, maar die zal binnen een week hier wel zitten.... 
Gele kwikstaart
Verder zitten hier en daar wat groepjes tapuiten en paapjes en zie ik op de Sophiapolder  twee geelpootmeeuwen, de eerste pijlstaart weer en wat geringde kleine mantelmeeuwen, waaronder R-51. Dit was in 2013 één van mijn eerste aflezingen van een kleine mantelmeeuw, in 2008 is die geringd op de Moerdijk als jong en elk jaar komt hij foerageren rondom Ambacht, vanuit die kolonie aldaar waar hij/zij broedt.
Kleine mantelmeeuw R-51
Al met al blijft het dus spannend, en die goede soorten moeten nog toch wel een keertje gaan komen de komende dagen op IJsselmonde...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten