dinsdag 22 september 2020

Zoute plantjes en een oeverpieper

Vanochtend sta ik weer eens in m'n eentje in de Crezéepolder voor een telling. De afgelopen dagen heb ik ook nog verwoed gezocht in Ambacht naar een goede soort, maar het zit nog niet mee. Gisteren steeg het water op de Sophiapolder té snel om een flinke groep bonte strandlopers en bontbekplevieren te checken, helaas... Achteraf is het heerlijk speculeren wat er allemaal wel niet tussen heeft gezeten. Op het eiland zag ik verder nog een zomertaling en de gebruikelijke pontische en geelpootmeeuwen. Op een braakliggend terrein in Ambacht zag ik verder nog een drietal boompiepers en was een aantal 'zoute soorten' heel opvallend. In een strook vond ik gerande schijnspurrie, melkkruid en roodachtige zeekraal. Allemaal nieuwe soorten voor IJsselmonde die ongetwijfeld met de grond hier zijn aangevoerd. 

Gerande schijnspurrie

Roodachtig zeekraal
Nabij een plasje op het braakliggend terrein zitten ook nog eens meerdere copulerende houtpantserjuffers. De vrouwtjes leggen de eitjes in smalle wilgjes, wat schitterend te zien is. 


Houtpantserjuffers

Deze ochtend sta ik dus voor het werk nog even in de polder, maar met de noordoostenwind zit de weinige trek die er is flink hoog. Enkele graspiepers en kwikstaarten kan ik noteren, verder zijn de aantallen bedroevend laag. Een purpereiger komt daarentegen nog wel fraai langs, net als een drietal lepelaars. Een tweetal goudplevieren vliegt daarentegen richting het noorden. De leukste soort van de telling is uiteindelijk een drietal bokjes. Alle exemplaren zie ik los vliegen en eigenlijk vliegen ze alle kanten op. Ondanks wat gebruikelijk is voor deze soort, dat ze weer snel invallen, vliegen dezen allemaal hoog en hard door. Mooi op tijd en het drietal zorgt ook voor een dagrecord van deze soort! 

Als ik wegfiets bij de telpost wordt ik opgeschrikt door de roep van een oever- of waterpieper. Nog net zie ik een pieper invallen langs de Noord, maar daar kan ik 'm helaas niet meer terugvinden. Gezien de tijd van het jaar is waterpieper uitgesloten, die zijn hier pas over twee weken op z'n vroegst en oeverpieper trekt altijd een stuk eerder door. Leuk dus, maar geen beste waarneming! 

Voor de totalen zie hier

Geen opmerkingen:

Een reactie posten