zaterdag 12 september 2020

Succesvol ochtendje in Zuid-Limburg!

 Afgelopen dagen heb ik nog werk in Zeeland gecombineerd met wat plantjes, dat leverde klein slikgras, groot zeegras, stinkende ganzenvoet, schijnkraagroos, behaarde struweelroos en meekrap. De plantenlijst groeide zo weer gestaag verder naar de 1200. Gisteren leverde een rondje in Ambacht nog een fraaie jonge wespendief op en op een braakliggend terrein zaten nog wat boompiepers en vloog de eerste grote gele kwikstaart van het najaar weer over. Ook erg leuk was een geringde slobeend uit Portugal.

Groot zeegras
Stinkende ganzenvoet

Aangezien in Zuid-Limburg al eventjes tijgerblauwtjes worden gezien bij Sint-Geertruid, en ik deze eerder deze zomer mistte door een regenachtige dag, wil ik vandaag nog maar eens een poging wagen. Zeker ook omdat het goed te combineren valt met nog wat zeldzaamheden. Omdat ik niet de hele dag de tijd heb, rijden Richard van Vugt, Erik-Jan Visser en ik rond vijven al richting het zuiden. De eerste stop van de dag is de Kunderberg, bij Voerendaal, voor enkele zeldzame planten. De belangrijkste soorten die we hier zien zijn Duitse gentiaan, aarddistel, wilde peer en breed fakkelgras. Een goed begin van de dag en een prachtige plek om in Limburg te beginnen! 

Kunderberg

Aarddistel

Duitse gentiaan

Voor nieuwe plantensoorten zou ik me de hele dag nog wel in Limburg kunnen vermaken, maar vandaag liggen de rest van de doel op ander terrein. De eerst volgende doelsoort is de roodbuikwaterspreeuw, waarvan dit jaar maar liefst drie paartjes hebben gebroed in Limburg. In Nederland heb ik alleen meerdere keren de Scandinavische ondersoort gezien, die onregelmatig in Nederland overwinteren. Een 'roodbuik' zag ik daarentegen nooit, dus het zou mooi zijn als daar verandering in komt. Bij Valkenburg worden ze nu regelmatig gezien, maar per ongeluk rijd ik net de plek voorbij. We komen echter wel direct bij een bruggetje over de Geul uit, dus we proberen het maar hier. Vanaf het bruggetje zien we het exemplaar vervolgens gelijk zitten op de stenen in het riviertje. Schitterend! Na zo'n half minuutje vliegt hij onder de brug door en verdwijnt hij het hoekje om. Dat ging makkelijk! Wel net te snel voor een plaatje... 
De Geul
Hierna zetten we koers richting het hamsterreservaat in Sibbe. Dit akkerreservaat is altijd goed voor zaadeters, zoals grauwe gors, maar ook muizen (en dus roofvogels) profiteren daarvan. Nu hangt al even een grijze wouw rond, die we natuurlijk niet links kunnen laten liggen. Vanaf het westen kunnen we niks vinden boven het gebied, maar vanaf de oostkant ontdekken we 'm plotseling rustend boven in een eik. Hij laat zich daar schitterend bekijken! Een fraai beest en het was toch ook alweer even geleden dat ik deze prachtige soort zag. Leuk! 

Grijze wouw
We rijden hierna door richting Sint-Geertruid, maar de tijgerblauwtjes blijken nog niet actief. Daarom lopen we nog even wat door het Savelsbos, wat verder niks geks oplevert, en zijn rond half elf weer bij Sint-Geertruid. Nu blijken de blauwtjes wel te vliegen! De eerste die we zien is een fraai klaverblauwtje, maar vervolgens treffen we ook enkele tijgerblauwtjes. Een mooie soort en prettig dat het nu wel lukt! 


Tijgerblauwtje

Sint-Geertruid

Als kers op de taart komt nog een schitterende rode wouw overgevlogen, waarna we weer richting het westen gaan. Een stop onderweg bij Nederweert levert helaas geen zwarte ooievaar op, maar de ochtend in het Limburgse is al met al zeer succesvol verlopen! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten