donderdag 24 september 2020

Een blakootje in Ambacht!

Dit najaar heb ik een beetje mijn zinnen gezet om eens een goede soort in het Waalbos te vinden, dus voordat ik aan het werk ga vanochtend fiets ik nog even die kant op. Het water staat helaas weer hoog in de plasjes, dus steltlopers zitten er niet. Wel zitten er zoals gebruikelijk weer veel eenden, waaronder ook twee zomertalingen. In deze tijd van het jaar wordt er soms snel overheen gekeken, maar ze knallen er op één of andere manier toch altijd goed uit! 

Zomertaling

In de ruigte struin ik nog op een paar plekken, maar veel zit er helaas niet. Vele paaltjes kijk ik af, maar helaas geen klauwier te bekennen. Uiteindelijk zie ik nog wel een groepje met roodborsttapuiten en paapjes, toch nog wat! 

Op de terugweg hoor ik in Ambacht bij de Hoge Kade nog een groepje mezen, dus plichtsgetrouw toch nog even in de remmen. Van een afstandje speel ik voor het eerst dit najaar weer de roep van een bladkoning af, maar echt serieus check ik de groep eigenlijk niet. De arbeid wacht. Net op het moment dat ik wegfiets meen ik echter toch een 'blako' te horen, dus ik fiets toch nog even terug. En ja hoor, inderdaad zit er een bladkoning in het groepje welke zich goed laat horen en ook heel leuk laat zien. Mooi op tijd en alweer de 8ste ooit in Ambacht, waarvan de 7e na 2018. De laatste jaren gaan ze dus lekker... 

Locatie bladkoning

Voor het werk moet ik op de Utrechtse Heuvelrug zijn, maar op de terugweg kan ik bij Bunnik nog even snel twee plantensoorten twitchen. In de Kromme Rijn staat namelijk rivierfonteindkruid en vallisneria, een plant die onder het water groeit. Beide soorten zijn gauw gevonden, maar of dit jaar nog de 1200 gaat lukken is de vraag... Vooral omdat het qua vogels nu toch weer veel leuker is geworden. 

Rivierfonteinkruid

2 opmerkingen:

  1. Hoi Cor, ik dacht een wintertaling man te zien op de achtergrond of is de voorste vogel de Zomertaling?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Klopt. Achterste vogel is inderdaad een man wintertaling, op de voorgrond zwemt de zomertaling die in eclips een stuk lichter oogt dat wintertalingen en opvallend witte tekening heeft bij het oog.
    Groeten,
    Cornelis

    BeantwoordenVerwijderen