dinsdag 4 augustus 2015

Noorwegen dag 2: proeven van de Noorse natuur

Vanochtend stap ik om half zeven het hotel uit om eens het dorpje en de omgeving te voet te verkennen. Tussen de huizen zitten wat sijzen en een jonge kramsvogel, en aan de bosrand veel grauwe vliegenvangers en ook bijzonder veel grote barmsijzen. Verder her en der wat koperwieken, een groepje kruisbekken komt langs, een frater komt roepend over en een zeearend komt nog mooi over het fjord langs me heen gevlogen. Daarnaast natuurlijk ook de algemenere Nederlandse soorten die hier ook zitten, maar het totale plaatje is dus, zoals verwacht, op wat broedende Nederlandse wintergasten na niet veel anders dan bij ons.
Juv. kramsvogel
Zeearend
Grauwe vliegenvanger
De meeuwen zouden hier natuurlijk ook anders moeten zijn, en die zitten er wel genoeg. Jonge stormmeeuwen lopen tussen de huizen door en een enkele Noorse kleine mantelmeeuw en Scandinavische zilvermeeuw houdt me vanaf een schoorsteen in de gaten. Geringde beesten vliegen hier in ieder geval niet rond.
Noorse kleine mantelmeeuw
Scandinavische zilvermeeuw
Juv. stormmeeuw
Aan het eind van de ochtend lopen we samen met m'n tante en nichtjes nog een berg op, maar al snel begint het te regenen. Het uitzicht is mooi en ik kan nog wat soorten bijschrijven als zwarte mees en raven. Ook een edelhert laat zich leuk bekijken.
Edelhert
Noors landschap
Vanmiddag is het regenachtig en krijgen we van alles in de omgeving te zien. Tegen het avondeten zijn we weer thuis en heb ik nog twee uurtjes om wat rond te zwerven. Als ik een pad naar een 'berg' van 533 meter hoog vind besluit ik die maar even te gaan bedwingen. Dat valt natuurlijk altijd weer tegen maar uiteindelijk is het uitzicht fantastisch! Vogels zitten er op wat graspiepers na niet.


Het bergje
Het eerste dagje zo in het Noorse bevalt ons dus al met al prima, het is een schitterend land! Qua vogels valt het verder nog wel tegen maar het is natuurlijk ook voornamelijk familiebezoek, dus alles wat ik zie is mooi meegenomen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten