zaterdag 1 augustus 2015

Afwisselend dagje met een hachelijk momentje..

Vanochtend wordt er weer geringd in Meijendel, dus rond een uur of 6 ben ik weer in de duinen. Arie en Gijsbert Twigt, Maarten Verrips en ik komen de ochtend wel door met uiteindelijk 144 vogels. Een leuke krent zit daar helaas niet bij, maar er moeten natuurlijk ook gewoon aantallen geringd worden. Het hoogtepuntje was dan wellicht een Belgische kleine karekiet en die gekraagde roodstaarten  zijn natuurlijk ook gewoon erg fraai. Zie hier voor de complete vangst.
Gekraagde roodstaart
Aan het eind van de middag ga ik met Laurens van der Padt nog even naar de Sophiapolder, want dat moet wel weer wat leuks op kunnen leveren in deze tijd zou je denken. Bij aankomst rond een uur of 4 begint het water al te stijgen, dus we zijn mooi op tijd. Veel steltlopers zitten er nog met zo'n 450 kemphanen als meest, zo'n 15 oeverlopers en nog een enkele witgat en kluut. Verder is het, ook qua eenden, stil op het eiland en is de Duitse kokmeeuw W-AF407 wel een leuke verrassing aangezien deze 2kj een vaste overwinteraar was in Zwijndrecht afgelopen winter. Opvallend te noemen is nog een kokmeeuw met compleet witte handpennen, iets wat ik nog nooit zo gezien heb.
Afwijkende kokmeeuw
Rond vijf uur is het water hard aan het stijgen, maar gaat het pontje natuurlijk weer terug naar vaste wal. Voor wat andere bezoekers varen de schippers echter nog even naar de noordelijke inlaat op de lepelaars mooi van dichtbij te kijken. De stroming wordt daar alleen wat onderschat en zo liggen we even later stijf tegen de blokken aan terwijl het water langs en onder ons door met een gigantische kracht de polder in kolkt. We kunnen dus met geen mogelijkheid weg, en aangezien het om 18u pas hoog water is moeten we waarschijnlijk minstens 3 kwartier wachten. Een juveniele slechtvalk zorgt nog voor de nodige afleiding en ook de lepelaars laten zich nog mooi zien.... Na een dik half uur is het echter een patrouillerend politiebootje dat ons uit de stroming weet te trekken en zo ben ik wat later dan gepland thuis.
Flinke stroming...
Redders in nood
Na het avondeten zie ik opeens dat Jonathan Leeuwis een groepje van 4 zwarte ooievaars heeft gevonden bij Wijngaarden. Dat is natuurlijk een zucht vanuit Ambacht en omdat deze soort nog steeds mist op m'n Zuid-Hollandlijst sta ik even later naast Herman vd Brand en Hans Bossenbroek naar de 4 juvenielen te kijken. Het blijven toch fraaie beesten van een soort waar ik een aantal jaren geleden nog veel (te veel) moeite voor heb gedaan.
Zwarte ooievaars
Op de terugweg kijk ik nog even in een plasje langs de weg voor kransvederkruid, nog een nieuw plantje voor me. Inmiddels staat die plantenlijst ook alweer boven de 700 dus dat wordt ook steeds lastiger om er wat bij te krijgen en zo af en toe een plantje bijschrijven is dan wel grappig natuurlijk.
Kransvederkruid

Geen opmerkingen:

Een reactie posten