dinsdag 7 augustus 2012

Weer thuis

Vandaag is de laatste dag en omdat de pont om negen uur vertrekt uit Harwich begint deze vroeg. Om zes uur staat de wekker en om acht uur staan we op het dek van de Britannica. Vanaf het schip scoop ik eerst enkele slikranden af wat mij nog een paar nieuwe soorten voor Engeland oplevert. Zo zie ik wat zilverplevieren, steenloper, kanoet en een rotgans lopen.

Om klokslag negen uur klinkt de toeter en vertrekt het schip richting Hoek v. Holland. De eerste twee uur leveren bijna geen vogels op maar dan komen er enkele jan-van-genten en drieteenmeeuwen in beeld. Later volgen nog vier noordse stormvogels en ook opvallend zijn enkele overtrekkende groepjes gierzwaluwen op de volle zee!
Engeland
Hierna valt het weer een beetje stil maar als we nog maar een paar uurtjes van Nederland verwijdert zijn nemen de vogels weer toe. Enkele fraaie groepen Jan-van-genten en hoe dichter bij de kust hoe meer visdieven, aalscholvers en kleine mantel- en zilvermeeuwen. Dan opeens krijg ik een jager in m'n telescoop wat een kleine blijkt te zijn, erg leuk!

Als we de haven invaren lukt het me een huiskraai te zien, altijd leuk en een mooie afsluiting van de vakantie die ondanks het niet al te grote aantal vogels toch geslaagd was!

En Nederland weer

Geen opmerkingen:

Een reactie posten