maandag 25 april 2011

Dagje met van-alles-wat

Vanochtend ga ik even Polder Sandelingen in, in de hoop iets te vinden. In het gebied zingen veel grasmussen, wat rietzangers, kleine karekieten, fitissen, een blauwborst, tuinfluiter en ik hoor mijn eerste bosrietzanger van het jaar en even later zie ik hem ook. Leuk! Verder is het erg rustig en op een tureluur na zie ik niet zoveel.

Grasmus

Fuut
Aangezien ik nog wat tijd heb fiets ik nog een stukje verder richting Waalbos. Bij het nieuwe soort van gebiedje vliegt al ik aankom een kemphaan weg. Leuk!! Langs de randen van het plasje lopen 2 tureluurs, wat kieviten met pullen, een tapuit en wat gele kwikstaarten. Terwijl ik dit alles aanschouw klinkt uit wat bosjes de zang van een braamsluiper! Hierna houd ik het voor gezien en ga ik weer naar huis. 

Kievit
Later in de ochtend zie ik dat er een griel is gemeld in Strijen en niet veel later rijd m'n vader Jan en mij richting Strijen. Bij aankomst is het net als bij de Ross' meeuw van zaterdag gelijk aanschuiven en het duurt dan ook niet lang voordat ik nr. 303 in mijn scoop heb. De vogel loopt niet al te ver weg mooi te foerageren en laat zich erg gaaf bekijken!! 


Griel
's Middags gaan we naar m'n opa en oma waar ik op het erf mijn eerste grauwe vliegenvanger weer zie van het jaar. Verder zitten er in wat knotwilgen wat ringmussen te tjilpen en zie ik nog een steenuiltje. In een klein oud boomgaardje zit heel de tijd een groene specht te lachen en er vliegt nog een grote lijster voor ons op die een fruitboom gaat zitten. 

Grote lijster
In het land ga ik wat nesten zoeken met m'n zusje en al gauw vinden we een kievitsnest en na even zoeken ook een scholeksternest.  Maar helaas vinden we ondanks hevig zoeken geen grutto terwijl er toch iets van 7 paartjes moeten zitten!! Ook leuk is een graspieper met voer in z'n bek dus die broed er ook!


Grutto's op wacht

Kievitsnest

Scholeksternest
Thuis gekomen fiets ik nog even snel naar Jan z'n tuin waar een grauwe vliegenvanger luidt zit te roepen. Die staat ook weer op de IJsselmonde-jaarlijst! 

Om een uur of zeven haalt de broer van Jan mij op naar de blonde ruiter nabij Numannsdorp waar Jan al met de fiets is. Na een half uurtje rijden zijn we op de plek en laat de blonde ruiter zich erg gaaf bekijken! Dat is wat anders dan het beest van vorig jaar in de Slufter op Texel!! (Zie dit bericht)


Blonde ruiter
In het geweldige gebied lopen behalve deze blonde ruiter uiteraard nog veel meer steltjes. Zo foerageren er over het hele gebied tientallen groenpootruiters, een groepje kemphanen, wat oeverlopers, mijn eerste 3 temminck's strandlopers van het jaar, een groepje bontbekplevieren met 3 bonte strandlopers en er staat een groep van zo'n 200 kluten. Behalve de steltlopers lopen er nog wat lepelaars, vele gele kwikstaarten waar we ook een engelse kwik tussen zien, wat witte kwikstaarten en een rouwkwikstaart en verder erg veel oeverzwaluwen boven het gebied. Ook komt er geregeld een havik of bruine kiekendief over die dan alle stelten op stelten zet. Een leuk gezicht!

Bontbekplevier

Groepje bontbekplevieren, bonte strandlopers en de blonde ruiter (tweede van rechts)

Kluten en kemphanen
Dit leuke avondje sluit dit dagje met van-alles-wat af! Van nesten tot bosrietzanger en van blonde ruiter tot griel!

1 opmerking:

  1. Cornelis ik vind het een heel leuke hobby dat vogelen. Je bent wel actief met fietsen ook op die manier. Naar school fiets je ook al hele afstanden denk ik. Ik wens je nog veel plezier met het vogelen en veel succes.

    groeten van tante Greet van Holten.

    BeantwoordenVerwijderen