vrijdag 12 januari 2024

Nieuwe slaapplaatsen en ondanks de kou nog bokjes

Afgelopen zaterdag 6 januari ving ik (naar later bleek waarschijnlijk de laatste!) weer eens een bokje in de Volgerlanden en langs de Ambachtsezoom hadden we een mooie terugvangst van afgelopen winter! Dat is nog maar één van de weinige, maar ook deze had weer mooie ruicontrasten. Onderweg lukte het zowaar eens om een waterhoen te vangen, misschien ook nog wel een interessante soort om nog eens wat mee te gaan doen... 

Bokjes met ruicontrasten

Waterhoen

Sinds zondag is de temperatuur flink gedaald en maandagavond was het posten op de Beninger Slikken voor een waterpieperslaapplaats dan ook bitterkoud... Er stond een flinke, snijdende wind, wat ook niet meehielp, maar het lukte helaas niet met Michael van Beveren om een echte slaapplaats te vinden. Bij het sluiten van de markt had ik één invallende waterpieper, dus waarschijnlijk slapen er wel een paar, maar zeker niet veel. 

Uit kantoor zagen we de afgelopen dagen nog overvliegende kleine zwanen, koereiger en zeearend, dus het winterweer leverde wel gelijk het e.e.a. op. Helaas bleek dat ook de aanzet om aan de gang te gaan op braakliggende terreintjes. Drainage werd aangelegd in de Volgerlanden en een flink deel van het stuk in de Ambachtsezoom werd gemaaid. Een rondje door de Zegenpolder op woensdagavond leverde een beperkt aantal waarnemingen van houtsnippen op en bokjes waren helemaal afwezig. Niet verwonderlijk ook natuurlijk, de grond was stijf bevroren. Mede door de afwezigheid van wind was het niet te doen om vogels te vangen, helaas, maar wel een nuttig bezoek natuurlijk. 

Begin van het einde van de Volgerlanden

Gisterenochtend voorafgaand aan een veldbezoek leverde het posten eindelijk weer eens een slaapplaats van waterpiepers op, namelijk in de Westerse laagjes langs het Haringvliet. Voor zonsopkomst kwamen er behoorlijk wat waterpiepers vanuit de rietkraag de polder ingevlogen, waar ik even later zeker 45 waterpiepers in een groenbemester vond. Leuk! 

Zonsopkomst Hoeksche Waard

Vanochtend deed ik ten slotte weer een vast rondje, nu met Michale van Beveren. In de Zegenpolder ving we één van de drie bokjes. Ondanks de vorst zaten er toch nog wel wat exemplaren, die zich dan wel weer op wat atypische plekjes ophielden. Ook in Oud-Reijerwaard en Nieuw-Reijerwaard zaten nog enkele bokjes, waarvan we er totaal drie vingen.

Bokje

Om 15:00 voeren we haventje uit bij Nieuwendijk om te proberen de rest van Tiengemeten goed in beeld te krijgen voor wat betreft waterpiepers. Het oostelijke deel nam ik voor mijn rekening, waar ik al vrij vlot een groep van ca. 15 foeragerende waterpiepers vond. Leuk! Opvallend was een exemplaar wat zomaar het Vuile Gat overvloog richting noord, maar even later snapte ik wel waarom. In de rest van de oostpunt trof ik hooguit enkele waterpiepers, terwijl ik even later meerdere exemplaren het eiland af zag vliegen. De exemplaren die hier foerageerden, sliepen dus gewoon in de Westerse Laagjes en niet op Tiengemeten. Leuke ontdekking! In de oostpunt vond ik nog wel een plek waar ook wat waterpiepers invielen, tijdens een half uurtje postten leverde dat 5 exemplaren op. Geen vetpot. 

Michael had daarentegen midden op het eiland wel een flinke slaapplaats te pakken, waar uiteindelijk naar schatting zo'n 60 exemplaren sliepen. Omdat verspreid over het hele eiland geschikte slaapplaatsen aanwezig zijn is het lastig om echt een compleet beeld te krijgen, maar samen met mijn eerder gevonden slaapplaats op de westpunt heb ik denk ik wel een goed beeld. Totaal slapen er bijna 100 waterpiepers op het eiland, maar een deel vliegt er dus ook vanaf om op het vasteland te slapen. Een mooie resultaat! 

Tiengemeten

Kleine slaapplaats op Tiengemeten

Geen opmerkingen:

Een reactie posten