zaterdag 27 januari 2024

De winter schrijdt voort

De afgelopen week was er weinig verandering ten opzichte van de rest van deze winter tot nu toe. Een avond door de Zegenpolder leverde bijvoorbeeld nog 22 houtsnippen op, waarvan we 5 exemplaren konden vangen. Ook het aantal bokjes is nog steeds hoog en we zagen er zeker 15-20 in de polder, terwijl we de rustplekken overdag nog niet gevonden hebben helaas. Op andere plekken lukte het wel om nog genoeg bokjes te vangen, de diversiteit op IJsselmonde is gelukkig groot en geschikte plekken zijn overal wel voorhanden, zeker in deze natte winter.

Houtsnip

Waterpiepers aflezen lukte ook nog, alhoewel de grote groep wel uit elkaar gevallen is en het dus wat lastiger is geworden om de geringde vogels te vinden. Meerdere exemplaren ben ik dan ook gerust alweer een maand kwijt, maar elk bezoekje zie ik toch ook weer nieuwe vogels opduiken. Ook is een deel weer overgestapt op grasland, want vanochtend hoorde ik dat er ook in het Waalbos een groepje rondhing. Het lag voor mij op de route en uiteindelijk lukte het om drie geringde exemplaren af te lezen. Toch leuk! 

Waalbos

Eerder op de ochtend was ik begonnen bij de Beninger slikken om te zien of daar wellicht een slaapplaats van waterpiepers aanwezig is. Zeker in het westelijke deel is een uitgestrekt rietveld aanezig, wat uitermate geschikt is als slaapplaats. Op basis van mijn ervaringen elders zou het goed kunnen dat er een flinke groep slaapt, die dan vervolgens het akkerland op gaat om te foerageren. Met Michael van Beveren had ik het deel opgesplitst en maakte we flink meters langs de dijk, maar van een waterpieperslaapplaats was helaas geen sprake. Na verloop van tijd kwamen enkele exemplaren binnenvallen vanuit het oosten, vermoedelijk uit het oostelijke deel van het gebied of van de Korendijkse Slikken. 

Beninger Slikken

Ook gisterenmiddag kwam ik er weer achter dat ze gewoon niet overal zitten. Toen zocht ik met zonsondergang in de hoek rond Piershil voor waterpiepers, maar ook daar ving ik bot. Van echt goede, brede rietkragen was overigens ook geen sprake, waarvan nu lijkt dat ze dat wel echt nodig hebben. Maar ook dan heb je nog geen garantie dat ze er zitten. Wat de waterpiepers dan stuurt? Geen idee... 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten