zaterdag 19 november 2022

Weer 's goudvink en veel lokale zeldzaamheden

Afgelopen week leverde de nieuwe locatie van de netten langs de Devel helaas geen waterpiepers op, de volgende vangpoging dan toch maar op de vertrouwde locatie. Bokjes vangen ging nog wel in zowel de Volgerlanden als de Zegenpolder, en ook kon ik nog twee houtsnippen ringen in Polder Sandelingen. Vanochtend besloot ik echter weer eens naar Meijendel te gaan, dat was alweer even geleden dus zeker tijd voor weer eens een bezoekje. 

Soms opvallend veel variatie tussen bokjes

In tegenstelling tot de eerste twee weken van november leverde vanochtend geen goede soort op als bruine boszanger, dwerggors of humes bladkoning, en was de soort van de dag voor mij een goudvink. Een schitterend mannetje hing weer eens in het net, en dat was voor mij ook alweer een paar jaar geleden. Fraai! Verder waren het vooral de merels die leuk waren vandaag, totaal vingen we er 36. De hele ochtend bleven groepjes uit zee komen, waarvan een (klein) deel dus ook in de netten belandde. Leuk! 

Goudvink

Voor de totalen zie hier

Merel

1kj pimpelmees met één adulte handpendekveer (feller blauw)

Tijdens het ringen kwam een melding door van een rotszwaluw op Texel. Een overvliegende waarneming, dus ik stond wel even in dubio om voor deze nieuwe soort naar het noorden af te reizen, maar daarna bleef het even stil. Tot ik weer in de auto stapte en de vogel weer overvliegend werd gezien, hmm... Op dat moment is alleen de boot van half vier nog haalbaar en aangezien je dan nog maar kort licht hebt op het eiland besluit ik het niet te wagen. Achteraf had het alleen mogelijk geweest om de vogel te zien als ik gelijk op de eerste melding was gaan rijden. Moet je dat dan doen, tja, altijd een afweging die achteraf makkelijker is... 

Niet alleen een rotszwaluw werd gemeld toen ik in Wassenaar was, ook een bruine boszanger werd gevonden in Polder Sandelingen in Ambacht. Daar besluit ik dan maar wel gelijk eerst heen te rijden en bij aankomst laat hij zich gelijk leuk zien en horen in een smal randje met wilgen langs de plas. Een zeldzaamheid natuurlijk, maar voor IJsselmonde al het derde jaar op rij met een geval. Niet gek! 

Na deze soort ga ik richting de Zwijndrechtse Waard in de hoop om nog wat waterpiepers te vinden en af te lezen. In de grote groep in Polder de Hooge Nesse lukt het me nog om twee ringen af te lezen, maar omdat ze tussen de wintertarwe lopen valt dat zeker niet mee. Het zijn twee bekenden die eerder deze winter gezien zijn, maar R/YWY was alleen nog maar in Ambacht gezien en duikt nu dus voor het eerst op deze plek op. Leuk! 

Terwijl ik me met de waterpiepers vermaak meldt Rutger dat hij een dwergmeeuw heeft bij de baggerdepots langs de Lindeweg. Aangezien de groep zich weer heeft verplaatst besluit ik dat beestje maar even op te zoeken, want zeker in het najaar zijn pleisterende dwergmeeuwen een echte zeldzaamheid op het eiland. Het jonge beest laat zich schitterend zien! 

1kj dwergmeeuw, herkenbaar maar te dichtbij / donker

Even later zijn ook nog Matthieu en Laurens van der Wind gearriveerd en terwijl we naar de dwergmeeuw staan te kijken worden we opgeschrikt door een overvliegende zangvogel met grote witte vleugelvlakken, met een opvallend 'tju-roepje': sneeuwgors!! De vogel valt van hoog in naast de baggerdepots, dus we lopen gelijk die kant op. Na een paar honderd meter lopen zit daar inderdaad een schitterende sneeuwgors op het grasrandje. Altijd al een keer gehoopt op zo'n beestje in november, maar deze kwam wel heel onverwachts uit de lucht vallen (letterlijk).

Sneeuwgors

Door het donkere weer valt het (voor mij) niet mee op een redelijk plaatje van de vogel te maken, maar hij zich tot op een meter of vijftien benaderen. Misschien wel de soort van het najaar op IJsselmonde?! Na gisteren nog een overvliegende ijsgors over de Zegenpolder en eerder nog een Europese kanarie over de Volgerlanden voor mij in ieder geval eindelijk een zeldzame zangvogel voor IJsselmonde die ik zie... 

Nadat de boer is gearriveerd en we weggestuurd worden, is het tijd om te vertrekken. Voor een enkele twitcher blijkt het zowaar nog mogelijk om met telescoop de vogel vanaf de openbare weg te zien. We vingen tegen de schemer uiteindelijk nog een bokje bij de Volgerlanden. Leuke dag zo met veel lokale zeldzaamheden! 

Bokje

Geen opmerkingen:

Een reactie posten