vrijdag 11 november 2022

Een onverwachte Schot!

Vanochtend liep ik weer een ronde door de Zegenpolder om daar bokjes te vangen en te ringen. Met totaal zes vangsten uit de tien aanwezige bokjes was dat wel weer een succes te noemen, maar bokje was daarmee niet de soort van de ochtend. Omdat ik altijd alle roodborsttapuiten in het gebied check of ze geringd zijn (zelf heb ik er een paar  geringd), kwam ik dus opeens een geringde roodborsttapuit tegen met kleurringen! Dat was dus zeker niet een vogel van mij, aangezien ik ze alleen van metalen ringetjes voorzie. Tijdens het bokjesvangen heb ik geen telescoop bij mij, dus toen de ronde klaar was gelijk de vogel maar weer opgezocht. Duurde even voordat ik 'm weer vond, maar het mannetje kon ik gelukkig helemaal aflezen. 

Bokje

Het mannetje was geringd als RN/W(A)m en een snelle zoektocht op internet leerde me dat het een vogel van een Schots ringproject was. Dat klopt inderdaad en het bleek zowaar de eerste buitenlandse terugmelding voor de ringers. Het mannetje was als juveniel geringd in de Glen Dye, een vallei in de Schotse hooglanden, op 19 juli 2022. In de omgeving daar broeden veel roodborsttapuiten, waarvan de jongen met name als ze net vliegvlug zijn, goed zijn te vangen. Ook voor Nederland is het een bijzondere melding, want het is pas de eerste terugmelding van een roodborsttapuit uit het Verenigd Koninkrijk. Bovendien is het dus een exemplaar van de Britse ondersoort hibernans, waarvan wel wordt aangenomen dat deze in Nederland overwinteren. Wie weet of deze dat ook in de Zegenpolder gaat doen! 


Roodborsttapuit RN/W(A)m

Na deze aflezing reed ik vanmiddag nog een rondje door de Zwijndrechtse Waard. In Polder Buitenland bij Heerjansdam las ik zowaar twee waterpiepers af, waaronder GWG die ik eerder deze week had geringd. BNN die ik eerder dit najaar had geringd liet zich bovendien wel erg leuk zien en zowaar ook eindelijk een geringde waterpieper die zich goed laat fotograferen. Tussen de groep langs de Lindtsedijk lukte dat natuurlijk niet, mede ook door de wintertarwe en het felle tegenlicht. Een rustig jagende  blauwe kiekendief maakte dat nog wel goed! 


Waterpieper R/BNN

Geen opmerkingen:

Een reactie posten