donderdag 10 november 2022

Bokjes, houtsnippen, waterpiepers...

Afgelopen woensdag en donderdag leverde een rondje voor bokjes op een braakliggend terrein bij mij om de hoek zowaar weer negen nieuwe gevangen exemplaren op. Het aantal bokjes wat ik op dit terrein ring loopt langzaam op, maar de uitwisseling die er kennelijk bestaat verbaast met toch wel enorm. Naast de bokjes die op het veld zitten, is het ook een geliefde plek onder zaadeters en zitten er veel vinken, rietgorzen en ringmussen. Woensdag hoorde ik zowaar ook nog een Europese kanarie drie keer roepend langskomen. Het lukte me niet de vogel in de kijker te krijgen, maar de kans is aanzienlijk dat deze zeldzaamheid voor IJsselmonde nog wel ergens in de buurt rondhangt! 

Bokjes blijven ook onder het schepnet nog regelmatig liggen

Bokje

Dinsdagavond deed ik met Rutger Plaisier weer het eerste rondje voor houtsnippen door Polder Sandelingen. Dat leverde totaal vier houtsnippen op, waarvan we er zowaar drie konden vangen. Dat is een goede score te noemen en effectief was een tweetal die we zowaar allebei konden vangen. Nadat de eerste van de twee gevangen was, keerde de tweede terug om weer naast ons te landen, zodat die niet veel later ook het haasje was. Hopelijk gaan we hier nog een terugvangst krijgen de komende periode!

Houtsnip

 Donderdagavond was ik weer voor mijn tweewekelijkse bezoek aan de Devel om waterpiepers te vangen. De aantallen slapers zijn deze winter nog niet erg hoog, maar uiteindelijk bleken er toch twee vogels de netten ingevlogen te zijn. Twee waterpiepers er dus weer bij, die ik hopelijk binnenkort ook weer tegen ga komen in het veld! 

Devel

Waterpieper R/GYG

Waterpieper R/GWG

Vanavond deed ik ten slotte de tweede vangronde weer door de Zegenpolder. Het plan is weer om elke twee weken een vaste route door het gebied te lopen, met name voor houtsnippen, maar alles wat in de buurt van het schepnet komt kan natuurlijk gevangen worden. Vanavond was dat bijvoorbeeld ook een bokje en een kramsvogel, maar dus ook weer de eerste zes houtsnippen. Een mooi begin voor deze winter, totaal zag ik acht houtsnippen in het gebied. Overigens zijn de temperaturen ook nog steeds hoog, wat in de mesthoop in de polder zaten nog gewoon huiskrekels te zingen... 

Kramsvogel

Houtsnip

Bokje

2 opmerkingen:

  1. Hoe vang je die bokjes overdag? Ik ben zelf gekend met houtsnip vangen met behulp van de zaklamp/schepnet. Met wat geluk soms bokje als 'bijvangst'. Maar jij lijkt ze vooral overdag te vangen? Mvg, Arent

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste Arent, leuk om te horen dat je ook houtsnippen vangt 's nachts. Waar doe je dat? Bokjes zijn inderdaad beter overdag te vangen, 's nachts zijn ze toch net wat riller. Op youtube staat een mooi filmpje uit Engeland over hoe je bokjes kan vangen overdag, dat is hoe ik het ook doe:https://www.youtube.com/watch?v=OYyfFy9k5Gw. Groeten, Cornelis

    BeantwoordenVerwijderen