vrijdag 7 oktober 2022

Een late blauwborst en weer een velduil!

De afgelopen twee weken waren op vogelgebied vrij rustig. Op een regenachtige zaterdagmiddag bezocht ik nog wat slikgebieden op Voorne-Putten, zoals de Beninger Slikken, zonder noemenswaardig resultaat. Vorig weekend heb ik de ringlocatie langs de Devel weer geschikt gemaakt voor de overwinterende waterpiepers, waarvan ook de eerste weer gearriveerd bleken te zijn. Hopelijk komen er weer geringde beesten terug en kan ik weer de nodige exemplaren van kleurringen voorzien. Verder kwam ik tijdens planteninventarisatie nog wat leuke soorten tegen als bokje, bladkoning, visarend en oeverpiepers, en leverde een ochtendje op de Maasmond nog een aantal kleine jagers op, maar bleven leukere zeevogels helaas uit. Op 30 september ging de reis ten slotte nog tevergeefs naar Texel, toen rond het middaguur een eleonora's valk op het eiland werd gemeld. De tweede alweer in korte tijd, maar opnieuw bleek de vogel al gevlogen voordat andere vogelaars arriveerden. Tot in de schemer moesten we het doen met een blauwe kiekendief en slechtvalk...

Baan in het riet voor mistnetten

Aangezien in Rhoon de groepen zangvogels weer groeien, besloot ik vanochtend weer eens wat netjes op te zetten op een akker. Wie weet wat dat zou opleveren! Het was een leuke vangst met een aantal kneuen en vinken, maar ook nog een tweetal ringmussen en verrassend genoeg een late blauwborst! Helaas geen terugvangsten van wintervoedselveldjes uit eerdere jaren, maar wie weet volgt dat nog! 

Blauwborst

Ringmus

Kneu

Vanavond deed ik met Rutger Plaisier nog een gerichte actie om uilen te vangen in de Zegenpolder. En met succes, want al snel nadat de zon was ondergegaan hing een schitterende velduil in het net! Erg gaaf, de derde vangst al van deze soort in de polder, maar wat blijven het schitterende beesten. Andere uilen wisten het net helaas te missen, maar wie weet later deze winter nog. 


Velduil

Geen opmerkingen:

Een reactie posten