dinsdag 11 oktober 2022

Schitterende raddes boszanger, maar ja...

De afgelopen tijd was er niet veel van gekomen om weer eens naar de Maasvlakte te gaan, dus vanochtend vond ik het wel weer eens tijd. Zeker omdat de afgelopen dagen ook hier en daar zeldzaamheden werden gevonden als raddes boszanger waren de verwachtingen natuurlijk hoog gespannen. Omdat de Oude Stuifdijk weinig wordt gedaan, besloot ik daar voor de verandering maar eens te beginnen. Het is een vervelende plek waar je maar een fractie ziet van wat er werkelijk zit, maar een roepende bruine boszanger is er prima te ontdekken was de gedachte. 

De dijk bleek echter relatief leeg en op een paar plekken kom ik wat zwartkoppen tegen, een enkele tjiftjaf, wat mezengroepen en een zwarte roodstaart. Meer is het eigenlijk niet en als ik na zo'n twee uur op het eind ben, slenter ik rustig weer terug. Sven Valkenburg en Erik-Jan Barten hadden het idee ook gevat om de Stuifdijk te doen en besloten achteraan te beginnen. Na een kort praatje loop ik weer naar het begin en zij naar het einde, waarna ik na een minuutje of vijf een berichtje krijg dat ze een raddes boszanger gevonden hebben. Auw... Net ervoor erlangs geslenterd, maar bij hun eerste tape-actie kwam het beestje de begroeiing uit. Kan gebeuren! Gelukkig laat hij zich even later ook weer schitterend zien en kan ik en enkele andere vogelaars die op de vlakte aan het vogelen zijn aansluiten. Een schitterende soort natuurlijk en pas mijn tweede na een eerder geval in 2011 op de Tweede Maasvlakte! 


Vogelaars bij de raddes boszanger

Na uitgebreid van de vogel genoten te hebben maak ik met o.a. Arie Kolders nog een rondje over de Tweede Maasvlakte en over de Vuurtorenvlakte, maar het levert verder niks nieuws op. De aankomst was mager en verder dan wat roodborsttapuiten komen we niet. Omdat ik voor werk nog naar Goeree moet ga ik al vogelend naar het zuiden, maar bij de Strypse Wetering staat het water helaas hoog. Weinig vogels daar dus, maar wel wordt ik verrast door een zingende grote spitskop! Vanwege de hoge temperaturen zingt dit beest wellicht overdag, want normaal doen ze dat uitsluitend 's nachts. Een leuke vondst van een zeldzame sprinkhaan, die waarschijnlijk in de komende jaren een stuk algemener gaat worden. Een mooie bladkoning tijdens het werk in de Westduinen zorgt uiteindelijk voor een mooie afsluiting van deze dag waarop ik bijna een raddes boszanger vond... 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten