zaterdag 5 maart 2022

Prachtige ochtend langs de Oude Maas

Drie jaar geleden hebben we met de vogelwerkgroep de hele strook langs de Oude Maas geteld op broedvogels. Wat mij betreft zijn de (doorgeschoten) wilgengrienden het mooiste stukje natuur van IJsselmonde, maar uiteindelijk kom ik er in de goede tijd niet zo vaak. Begin maart zijn spechten en ook matkoppen over het algemeen al actief, dus vanochtend besluit ik met het eerste licht het stuk tussen Zwijndrecht en Heerjansdam eens af te lopen. Het is fris met een enkele graad onder nul, dus mede daarom is de zangactiviteit wellicht ook wat laag. Grote bonte spechten laten zich nog nauwelijks horen en ook de kleine bonte specht die hier jaarlijks zit ontbreekt op het toneel.
Zonsopkomst langs de Oude Maas

Desalniettemin is het natuurlijk heerlijk weer en zitten er hier in de grienden meerdere spreeuwen te zingen. Een soort die niet overal meer langs de Oude Maas voorkomt, ondanks het grote aanbod aan geschikte nestplaatsen (boomholtes). In dit stuk zit een kolonie blauwe reigers, maar de nesten zitten verspreid en zijn lastig zichtbaar. Uiteindelijk kom ik op 10 nesten, maar dat zal waarschijnlijk een onderschatting zijn.

Spreeuw

Op drie plekken kom ik ook nog matkoppen tegen, maar één exemplaar is zingend aanwezig. Ondanks dat dit ook vaak een soort is die vroeg in het jaar zingt, lijken ze nu nog vooral op de winterstand te staan. Het zijn altijd mooie beestjes en het lukt me zowaar om wat te digiscopen. 

Matkop

Op de Oude Maas zit nog een mooie groep van zeven brilduikers en in Polder het Buitenland wordt een perceel ingezaaid. Dat levert een flinke groep kokmeeuwen op achter de trekken, met daartussen ook enkele zwartkopmeeuwen. Schitterende beesten, maar helaas wel allemaal ongeringd. Het bewerken van de grond blijkt ook gunstig voor waterpiepers en witte kwikstaarten, want er loopt een flinke groep op het stuk land. Daartussen lees ik de bekende waterpieper R/GWW af, leuk! Ook tussen de witte kwikstaarten zit nog een verrassing, want daar loopt een schitterende rouwkwikstaart tussen. Op IJsselmonde toch wel een zeldzame doortrekker met elk jaar maar enkele gevallen. 

Zwartkopmeeuw

Rouwkwikstaart

De terugweg levert nog een overvliegende boomleeuwerik op, maar al met al een schitterende paar uurtjes langs de Oude Maas. In de middag ga ik nog even naar Putershoek, waar ik op het braakliggende stuk vijf waterpiepers kan vinden. Helaas allemaal ongeringd, maar wel mooi om te zien dat de eerste weer doorruien naar zomerkleed.

Waterpieper

Net als vorige week doe ik ten slotte ook vanavond nog een poging om waterpiepers te ringen op de slaapplaats. Gelukkig lukt dat nu wel en kan ik met Rutger Plaisier twee exemplaren van kleurringen voorzien, terwijl het aantal piepers aanzienlijk lager dan vorige week blijkt te zijn. Hopelijk ga ik die exemplaren snel weer terug zien in het veld! 

Waterpieper R/NWN

Geen opmerkingen:

Een reactie posten