zaterdag 19 maart 2022

Het BMP-seizoen is weer van start!

Afgelopen week is het BMP-seizoen begonnen, heerlijk! Dit jaar mag ik de broedvogels tellen in Voornes Duin en op de Westplaat, dus dat belooft zeker wat te gaan worden. Het eerste bezoek was deze week zoals verwacht rustig, maar ik ben erg benieuwd naar de komende tellingen! Een vangactie voor waterpiepers langs de Devel leverde alleen drie aflezingen op van exemplaren in een wilgje, maar helaas belandden geen exemplaren in het net. Ook de eerste oeverzwaluw kwam over. 

Waterpiepers

Gisteren las ik in de Zegenpolder mijn eerste kieviten weer af van het jaar, altijd leuk om te terugkerende kuikens te zien! De leukste van deze ochtend is GEO6, een kuiken dat afgelopen jaar is groot geworden langs de Achterweg, dus ca. 1,5km van de Zegenpolder! Verrassend was een oeverpieper op de dijk en de bekende casarca hing ook nog steeds rond. Ook een groepje roeken liet zich leuk bekijken. 

Kievit GEO6

Oeverpieper

Roeken

Vandaag had ik niet de hele dag de tijd, maar nog wel voldoende om eens af te reizen naar Zoetermeer. De hele winter hangt al een grauwe gors rond in de nieuw ingerichte Driemanspolder, maar deze werd slechts zeer sporadisch gezien. De moeite had ik er dan ook nog niet voor genomen om deze nog nieuwe  soort voor m'n Zuid-Hollandlijst op te zoeken. Sinds enkele dagen is het patroon echter aardig ontrafeld en met name in de vroege ochtend lijkt hij makkelijk. Zo gezegd kwam ik rond een uur of acht aan, en vanuit de auto zie ik 'm al bovenin een boompje zitten. Erg fraai! 


Grauwe gors

Niet veel later duikt hij weer omlaag, dus dan houd ik het ook gelijk maar weer voor gezien. Een lang verwachte nieuwe soort voor mij in Zuid-Holland, want slechts zeer onregelmatig overwinterd er eentje in de provincie. De vorige zat in 2019 op de Kwade Hoek en was ook behoorlijk lastig, maar nu dus wel gelukt! Een korte zoektocht naar waterpiepers op de terugweg levert slechts één ongeringd exemplaar op, een deel zal al wel weer richting de broedgebieden zijn vertrokken. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten