donderdag 4 februari 2016

Nieuwe knobbels en PHNN weer!!

Gisteren leverde een kort rondje in de buurt nog een bokje op, maar een poging om de roodhalsfuut bij Heerjansdam nog eens op de gevoelige plaat vast te leggen mislukte helaas. Ik kreeg het beest met geen mogelijkheid in de kijker en moest het dus doen met een stuk of 7 dodaarsjes en een drietal brilduikers.

Vanmiddag besluit ik Zwijndrecht en Ambacht weer eens goed te checken voor knobbelzwanen en kokmeeuwen, iets wat ik de hele winter nog niet gedaan heb. Dat levert uiteindelijk 4 bekende kokmeeuwen op: 2 Duitsers, een Pool en een Litouwer. De laatst was vorig jaar een eerste winter dus kennelijk was Zwijndrecht 'm wel bevallen afgelopen winter.

Wat knobbelzwanen betreft was het zowaar eigenlijk iets spannender, met uiteindelijk 5 afgelezen vogels. Twee hiervan waren bekenden en zitten al jaren in Zwijndrecht, maar 3 waren afgelopen jaar geringd en dus allemaal nieuw voor me. Erg leuk dus om weer eens wat nieuwe geringde zwanen te zien en het is duidelijk dat ik te lang niet in Zwijndrecht ben wezen kijken...
KE08, partner van 763Z
KE51
De grootste verrassing was echter wel Poolse pontische meeuw Y-PHNN die ik sinds augustus 2014 niet meer in onze regio tegenkwam. Afgelopen winter werd hij nog wel op de zandsuppletie gezien bij Scheveningen maar in onze regio werd hij niet opgemerkt. Nu stond hij dus wel opeens plotseling op een lantarenpaal in de stad terwijl er flink gevoerd werd, en even later vond ik 'm terug langs de Lindtsedijk waar meeuwen wel vaker rondhangen bij een bedrijf waar iets met veevoer wordt gedaan. En in al die jaren is die er ook niet lelijker op geworden!
 


Pontische meeuw Y-PHNN

Geen opmerkingen:

Een reactie posten