vrijdag 12 februari 2016

Eerste wintertelling op Sophia

De wintertelling op de Sophiapolder moet officieel elke maand worden uitgevoerd van oktober t/m maart, maar doordat de pont telkens problemen had werd vandaag pas de eerste wintertelling van het seizoen. De verwachtingen waren dan ook hoog gespannen, wie weet hangt er wel een Amerikaanse wintertaling rond op het eiland!

Als we na zo'n 4 uur op het eiland te zijn verbleven weer met het pontje terugvaren hebben we echter helaas geen Amerikaanse wintertaling op het telformulier staan... Wel vogels genoeg uiteraard, waaronder 850 wintertaling, zo'n 350 grauwe ganzen, een kleine 2000 kokmeeuwen, smienten en kieviten die de hoofdmoot vormden. Verder waren leuke bonussen een groepje van 8 pijlstaarten, een bonte strandloper, een goudhaan (nieuw voor het eiland!!), staartmezen, wat watersnippen, waterpiepers, 3 bokjes en een geelpoot- en wat pontische meeuwen.
2kj pontische meeuw
Wat dat betreft kregen de meeuwen vanochtend wel de meeste aandacht, want we lazen nog een Nederlandse zilvermeeuw, een bekende Deense grote mantelmeeuw die al jaren in de buurt rondhangt en mijn eerste geringde kleine mantelmeeuw weer van het jaar af! Ook dode meeuwen kregen wat aandacht want we vonden maar liefst 4 dode grote mantelmeeuwen en nog twee verzwakte exemplaren. De oorzaak is op het eerste gezicht zo niet te zien, misschien aan iets dat vergiftigt is lopen eten? Het checken van de dode meeuwen werd vanochtend overigens wel eindelijk eens beloond met een fraaie Noorse ring, N-JA678. Een exemplaar dat ik eenmaal eerder op het eiland zag maar waarvan de ring nu om mijn kijker hangt...
Grote mantelmeeuw N-JA678
Verzwakte grote mantelmeeuw
Vlak voordat ik thuis kom zie ik in een sloot opeens weer mijn bekende knobbelzwaan BR98 die al jaren in Ambacht rondhangt. Nu ondertussen toch alweer minimaal een jaartje of 9 en nog steeds met het jong (en partner) die ze afgelopen zomer heeft groot gebracht. Na ook wel eens een jaartje zonder partner ben ik benieuwd of het dit jaar 'aan' blijft!  
Knobbelzwanengezin met BR98 (vooraan)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten