zaterdag 23 april 2022

Eindelijk een hop, de eerste kuikens, etc....

Afgelopen dagen was ik vrij rustig met werk om overuren op te maken, dus genoeg redenen om veel buiten te zijn! Woensdag en gisteren was ik zo druk met het tellen van akkervogels in de Hoeksche Waard, wat niet saai was te noemen. Met name in het westen van het eiland kwam ik nog de nodige zingende veldleeuweriken tegen en werd ik nog verrast door een roepende patrijs. Ook zaten op veel plekken doortrekkende tapuiten en nog een mooi paapje. Bovendien werden veel akkers bewerkt, waardoor overal ook zwartkopmeeuwen aanwezig waren. Het lukte om bijna 10 exemplaren af te lezen, die allemaal afkomstig bleken te zijn uit de kolonies uit de Delta (o.a. Biesbosch, Zeebrugge, Ventjagersplaten).

Graspieper
Nederlandse zwartkopmeeuw

Duitse zwartkopmeeuw

Woensdag kwam ik bovendien weer de eerste kievtskuikens tegen in de Zegenpolder, die ik van een ringetje kon voorzien. Hopelijk gaat het een goed jaar worden voor de kuikens en kunnen we er veel met kleurringen uitzwaaien! 's Middags zag ik in de Alblasserwaard nog een nieuwe plantensoort: wilde kievitsbloem. Een soort die in het westen sterk achteruit is gegaan en in de veenweidegebieden (Alblasserwaard, Krimpenerwaard) slechts nog maar op enkele plaatsen voorkomt. 

Eerste kievitskuiken

Kievit

De grote zee-eend die woensdagavond in de Devel werd gevonden, kon ik toen niet meer bezoeken. Voor mij maakte dat niet veel uit, want deze zeldzaamheid op IJsselmonde zag ik eerder al over de Nieuwe Maas vliegen. Ik was tot nu toe de enige die deze soort op IJsselmonde had gezien, maar daar werd dus snel verandering in gebracht... Donderdagavond genoot ik overigens nog wel eventjes van deze schitterende soort. Erg gaaf om zo deze eendensoort te zien, waarmee het een uitzonderlijk goed jaar is op IJsselmonde voor zwemvliezen, na al roodkeelduiker en ijseend in de wintermaanden. 

Grote zee-eend

Gisteren zag ik na een bezoek aan de Zegenpolder nog verrassend genoeg een mannetje middelste zaagbek langs de Oude Maas en zwom in de Zuidpolder nog een paartje zomertalingen. Zo twee weken voor de Big Day leuke soorten om nog even onder de pet te houden natuurlijk, want ook de voorbereidingen voor de dag op 7 mei zijn natuurlijk in volle gang!

Zomertalingen

Wat ook gisteren gebeurde, was dat er in de avond een hop werd gevonden in het Waalbos. Na het geval in Ridderkerk in 2014, was er nog geen 'goede' twitchbare hop op het eiland waargenomen. Alleen enkele ontsnapte exemplaren passeerde de revue op IJsselmonde, en de soort ontbrak dus nog op mijn lijst. Gisterenavond kon ik echter niet weg, dus vanochtend besloot ik met het eerste licht op de plek te gaan posten. De vogel zou zijn gaan slapen in de Wevershoek, dus op het uiterste, westelijke puntje van Waalbos stelde ik me op. Dat bleek een goede zet want om 6:28 kwam hij rustig aanflappen en landde voor me in het gras om te gaan foerageren. Mooi! 

Hop

In het daaropvolgende uur liet hij zich mooi bekijken, ook op wat kortere afstand, waarna de vogel verder in het Waalbos verdween. De derde nieuwe soort voor mijn IJsselmondelijst is daarmee binnen en de 'schade' van de grote zee-eend (die iedereen nog niet had, behalve ik) was ook gelijk herstelt... Hierna rijd ik nog kort langs deze fraaie eend, waarna ik bij Bos Valckesteijn nog wat voorbereidend werk voor de Big Day doe. 

Hop

Tevergeefs zoek ik naar goudvinken, die dit jaar niet meer op de bekende plekken zitten. Ze kunnen heel lastig zijn, maar heb toch het idee dat ze op de goede plekken verdwenen zijn, helaas! Appelvinken hoor en zie ik wel, en aan de achterzijde van het gebied tref ik enkele slibedepotjes. Dat kunnen spannende plekjes zijn en dat blijkt ook, want er zitten wat boompiepers, witgatjes, watersnippen en nog een laat bokje. Erg leuk! 

Slibdepotje Bos Valckesteijn

Eind van de middag check ik nog even de Crezéepolder. De kolgans is nog present en ik wordt nog verrast met een doortrekkende visarend. Altijd leuk natuurlijk! Hij jaagt kort boven de polder, alvorens verder richting het noorden te trekken. Een mooi einde van deze week. 

Kolgans

Visarend

Geen opmerkingen:

Een reactie posten