vrijdag 29 april 2022

Een schitterende 2-daagse in Limburg!

De eerste dagen van de week werd ik tijdens mijn telwerkzaamheden rondom Voornes duin weer door het nodige verrast. Mijn tweede draaihals van het jaar vloog op van het pad, een tweetal zingende fluiters trof ik aan en een zomertortel kwam hard overvliegen. Leuke soorten tijdens broedvogelonderzoek! Op Koningsdag leverde een rondje door de polders van Rhoon nog veel kleine kievitskuikens op, waarvan het de vraag is hoeveel het gaan redden natuurlijk... De eerste konden in ieder geval worden gekleurringd! 

Kievitskuiken GNO5

Afgelopen twee dagen hadden we nog een teamdag in Zuid-Limburg. Dat stond vooral in het teken van al het unieke in het Limburgse heuvelland. We zagen zo diverse orchideeën (purperorchis, mannetjesorchis, soldaatje, harlekijn), maar ook veel andere zeldzame planten, waarvan bleke hoornbloem nog nieuw voor mij was. Ook kwamen we nog geelbuikvuurpad tegen in het Gerendal, muurhagedissen bij Bemelen en zag ik eindelijk vroedmeesterpadden, mijn laatste soort van de reptielen en amfibieën in Nederland, waardoor ik nu alle soorten heb gezien. Mooi! 

Purperorchis

Mannetjesorchis


Vroedmeesterpadden

Ook vogels kregen nog de aandacht natuurlijk. Op de Sint Pietersberg zagen we zo een schitterende oehoe, wat voor mij toch alweer zes jaar geleden was. Leuk om er dus eentje te zien! Ook rode wouwen waren natuurlijk weer van de partij, met zeker tien exemplaren. Met name een groep van zes exemplaren bij het hotel in Epen was erg mooi. De soort lijkt het goed te doen en dat is te merken! Een porseleinhoen en twee visarenden waar we tegenaan liepen waren bovendien ook leuke verrassingen, om van een grauwe gors langs de Maas nog maar te zwijgen! 

Oehoe

Ten slotte leverde een nachtelijke ronde nabij Vijlen nog een overvliegende vale vleermuis op. Dit betrof uiteraard een waarneming via een batdetector, dus qua beleving is dat voor mij minimaal. Een veldparelmoervlinder bij de Bemelenberg was wat dat betreft wat fraaier, maar die bleef helaas op afstand... Desalniettemin een schitterende tweedaagse! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten