donderdag 27 januari 2022

Ringacties met wel erg gave verrassing!

Het is ondertussen wel bekend dat ik me 's winters vooral vermaak met ringprojecten waterpieper en houtsnip, twee overwinteraars waar nog veel over onbekend is. Maandag deed ik zo in Polder Sandelingen nog een poging voor houtsnippen, wat naast een houtsnip ook een watersnip en wintertaling opleverde die ik beiden van een ringetje kon voorzien. Wintertaling was geen nieuwe handsoort, maar wel een nieuwe soort tijdens mijn nachtelijke vangsten. Erg leuk dus! 

Wintertaling

Dinsdagavond was ik weer eens langs de Devel, waar ik zeker 55 waterpiepers zag invallen. Zoals vaker later in de winter reageren ze nu slecht op geluid, maar gelukkig bleek er toch nog een exemplaar in het net te zijn beland die ik van kleurringen kon voorzien. Het bleek met 31,4g uiteindelijk zelfs mijn zwaarste waterpieper die ik tot nu toe heb geringd. En dus uiteraard ook een mannetje, wat overigens de grote meerderheid betreft van de vogels die hier overwintert. 

Slaapplaats
Waterpieper R/NNB

Gisterenavond stond ten slotte weer de tweewekelijkse ronde in de Zegenpolder op de planning. Samen met Rutger Plaisier loop ik rond 19u de polder in en met een nog een aardig windje (3-4bft) zijn we hoopvol over de avond. Nog voordat we de eerste houtsnip zien treffen we echter een velduil aan, die rustig op de akkers om zich heen zit te kijken. De vogel laat zich fantastisch zien in de zaklamp! Nadat de avond met deze mooie waarneming eigenlijk al geslaagd, duurt het gelukkig niet lang voordat we de eerste houtsnip zien en ook vangen. Niet veel later kunnen we ook een tweede vogel ringen en uiteindelijk belanden drie van de tien vogels die we zien in onze handen. Een mooi aantal geringd, maar het aantal in de polder is wel duidelijk afgenomen.

Houtsnip

Als we alweer op de weg terug zijn en onderweg ook nog een ransuil zijn tegengekomen, komen we ook plotseling de velduil weer tegen. Hij zit nu op een andere, betere plek, en tot onze grote verbazing lukt het gewoon om de vogel te vangen en te ringen. Het is de tweede keer dat ik een velduil ring ik de Zegenpolder, maar wat een schitterende vogel! Super! Het blijkt op basis van het verenkleed een 3kj vrouwtje. Het hoogtepunt van de winter wat mij betreft en eentje die ik niet had zien aankomen.



Velduil

Geen opmerkingen:

Een reactie posten