woensdag 20 oktober 2021

Opvallende zeldzaamheden uit het verre noorden en zuiden

Vandaag moet ik de hele dag in Amsterdam zijn voor werk, maar op de heenweg maak ik nog een stop in Schiebroek. Afgelopen zondag waren daar naast een plantenzaakje namelijk meerdere zingende exemplaren van waarschijnlijk westelijke zorrosprinkhaan gevonden. Dit is een Zuid-Europese soort die ook recent in België is gevonden. De exemplaren in Rotterdam zijn ongetwijfeld met de planten meegekomen, misschien als eitje, misschien ook wel gewoon als imago. Maar vaak begint de kolonisatie van zuidelijke soorten in Nederland via dit soort dubieuze gevallen. Reden te meer om onderweg naar Amsterdam even een stopje te maken, en gezien het temperatuurtje van een graad of 17 verwachtte ik wel dat ze in de vroege ochtend nog zouden zingen. En dat bleek ook! Na enige zoeken kon ik één mannetje vinden en hoorde ik zeker vier beesten roepen. Een schitterende soort!

Westelijke zorrosprinkhaan

Eenmaal in Amsterdam word ik rond het middaguur verrast door het bericht dat het vrouwtje walrus, dat al enkele weken in Nederland zit, foeragerend aanwezig was voor de Zeedijk van Den Helder. Zit zat het beest uit Arctische streken op Schiermonnikoog en Terschelling, en twee keer lag die op de kade in Harlingen. Tijd en zin had ik toen echter niet om te gaan, maar nu ben ik toch al redelijk in de buurt. Zodra ik klaar ben met het werk rijd ik dus nog even door naar Den Helder, waar het enorme dier zich om de 4 á 5 minuten kort boven water laat zien om adem te halen. Daarna duikt hij weer naar de bodem, waar hij met zijn snuit schelpdieren en andere beesten van de bodem zuigt. Walrussen eten gemiddeld zo'n 40 kg per dag, dus daar was deze ook flink druk mee. Een bijzonder beest om zo in Nederland te zien, erg gaaf! 


Walrus

Het werkdagje in Amsterdam werd al met al aardig opgeleukt door zeldzaamheden vanuit het zuiden en vanuit het noorden. Van sprinkhaantje tot een enorm zeezoogdier.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten